Kuva CIFU XIV:n sivulta |
Olin elokuussa 14. fenno-ugristikongressissa, joka pidettiin
jälleen – jo toista kertaa – Tartossa. Edellisen kerran kongressi oli Wienissä
ja seuraavan CIFU XV:n pitopaikka on vuonna 2030 Budapestissa, Eötvös Loránd’n
yliopistossa eli ELTE:ssä. Kongressi kokosi jälleen runsaasti suomalais-ugrilaisten
kielten ja kulttuurien tutkijoita ympäri maapalloa, mm. Japanista. Kulttuurintutkijoiden
osanottajien määrä on laskenut huomattavasti edellisistä vuosista. Venäjältä
tulijoiden määrä on myös suoraan verrannollinen Venäjän käymään aggressiiviseen
hyökkäyssotaan Ukrainassa. Kävijämäärän lasku näkyi myös itselle
mielenkiintoisten esitelmien määrässä. Esimerkiksi kaikki key-note -esitelmät
olivat kielitieteellisiä; toki Professori Eszter Ruttkay-Mikliánn pitämä luento
hantien parissa elämäntyönsä tehneestä unkarilaisesta Éva Schmidtistä oli etnologian
näkökulmasta erittäin kiinnostava.
Pääpuheenvuorojen lisäksi päivittäin oli symposiumeja,
joista toki monet olivat kiinnostavia, mutta valitettavasti monet niistä olivat
päällekkäisiä. Itse osallistuin muun muassa Karina Lukinin suomalais-ugrilaisten
kansojen identiteettejä käsittelevään symposiumiin, jossa käsittelin Untshon kenttätöiden nykytilaa. Siperian
suomalais-ugrilaisten kansojen lisäksi esitelmät käsittelivät monipuolisesti ja
eri näkökulmista ainakin kveenejä, karjalaisia, mareja ja Tartossa professorina
toiminutta Ilmari Mannista sekä virolaisten kenttätöitä. Samaan aikaan
keskusteltiin toisaalla suomalais-ugrilaisten kansojen käsityksistä ja
kokemuksista talvesta. Lisäksi viimeisenä päivänä oli kiinnostava symposium,
jossa käsiteltiin suomalais-ugrilaisten kansojen eri uskontoja muuttuvassa
maailmassa tartolaisten Art Leeten ja Laur Vallikiven johdolla.
Tärkeä osa kongresseja on myös ”akateeminen matkailu”,
joka sisältää myös paikalliseen kulttuuriin tutustumisen ja vanhojen ja uusien
ystävien tapaaminen. Tässä pääosassa olivat Tarton monet ravintolat ja
kahvilat. Yhden päivän vietin jälleen Viron upeassa kansallismuseossa ERM:ssä,
jonne kävelin juuri Viron kansallispäivänä. Monien talojen pihoilla liehuivat
Viron liput.
Jo museon perusnäyttely on mielenkiintoinen ja
monipuolinen, mutta erittäin tärkeä osa on sen suomalais-ugrilaisia kansoja
käsittelevä ”Uralin kaiku” -näyttely. Se on oikeastaan maailman ainut
suomalais-ugrilaisista kansoista kertova suuri näyttely.
Vaihtuvan näyttelyn aiheena on mielenkiintoinen ja
pieni vähemmistö eli Viron ruotsinkielinen väestö. Tämä ”Rannarootslased” eli
vironruotsalaiset -näyttely esittelee näiden rannikkoruotsalaisten perinteistä
aineellista ja henkistä kulttuuria sekä vironruotsalaisen kulttuurin kehitystä
1900-luvulta nykypäivään. Mikä leimasi tämän ruotsinkielisen
kulttuurivähemmistön elämää Virossa? Entä mikä oli meren merkitys ennen ja nyt
eli miten he sopeutuivat uusiin olosuhteisiin, kun osa aikoinaan pakeni Ruotsiin
ja mikä auttoi heitä muistamaan juurensa? Mitä vironruotsalaisuus tarkoittaa
tänään? Kuulin myöhemmin, että Åbo Akademin etnologian oppiaineen kenttätyökurssi
pidetään kuluvana vuonna näillä alueilla.
Näyttely oli laaja ja sisälsi paljon erilaisia
videopätkiä, kuten esimerkiksi isän ja pojan kohtaamisen: poika pakeni pienenä
lapsena 1940-luvulla Ruotsiin, isä oli sodassa ja he tapasivat seuraavan kerran
1980-luvulla.
Päätösjuhla pidettiin tässä Viron upeassa kansallismuseossa, jossa aluksi puhuivat CIFU:n presidentti, professori Gerson Klumpp, ERM-museon johtaja Laura Kipper ja Tarton apulaispormestari Reno Laidre. Lisäksi juhlassa esittelivät toimintaansa ja esiintyivät myöhemmin alan yhdistykset, joiden nimet on tässä englanniksi: Tartu Ingrian-Finnish Association, Komi Cultural Society, Estonian Mordvin Society, Tartu Udmurt Assciation “Yumshan Gur”, Seto Vanõmbidõ Kogo ja Seto Ülembsootska Jalmar Vabarna.
Onkohan aika ajanut kulttuurientutkimuksen näkökulmasta näiden suomalais-ugrilaisten kongressien ohitse? Nähtävästi suomalais-ugrilaisuus kiinnostaa enää niin harvoja alan tutkijoita tänään, kun valittavana on niin paljon erilaisia ja monia eri näkökulmia käsitteleviä kongresseja ympäri maailmaa. Mutta seuraavan kerran CIFU XV on siis Budapestissa vuonna 2030. Jokohan silloin Orbánista on päästy?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti