Markkinasunnuntaina
Kittilän seurakunta järjesti opastetun kävelykierroksen Kittilän hautuumaalla.
Niitä on aikaisemmin ollut ainakin Alakylässä, joissa oppaana on ollut Leena
Neitiniemi-Upola. Hän toimi myös tällä järjestetyllä kierroksella oppaana ja
mukana oli hautausmaan hyvin tunteva Olli Auno ja kirkkoherra Päivi Helén. Näitä
kävelykierroksia järjestetään myös myöhemmin. Lisäksi kierroksen voi tilata
seurakunnan toimistosta, mikäli lähtijöitä on vähintään viisi.
Tällä
kierroksella oli runsas osanotto huolimatta hautuumaalla parveilevista
sääskistä. Tällöin käytiin yhteensä 38 haudalla ja pysähdyspaikoiksi oli
valittu Kittilässä eläneitä ja vaikuttaneita henkilöitä. Mukana oli henkilöitä
monelta alalta: henkilöitä, jotka omalla tavallaan ovat kuuluneet tai
edistäneet kunnan paikallishistoriaa tai kulttuurielämää. Mukana oli
esimerkiksi opettajia (Tyyne Kouri ja Pekka Kujala), taiteilijoita (Einari
Junttila, Kalervo Palsa, Reidar Särestöniemi ja muistaakseni myös Reino
Sipola), iso joukko saarnamiehiä ja niin eduskunta- kuin kunnallispoliitikkoja
ja virkamiehiä (esim. Aarne Nikka). Meille esiteltiin myös kirkkoon
kuulumattomien hautausmaa, jossa oli sija esimerkiksi useilla poliitikoilla. Siellä
sijanneista muistomerkeistä risti oli korvattu jollain muulla symbolilla.
Urheilijoita
ainakin Pekka Niemen ja Niilo Hangasvaaran haudoilla pysähdyttiin. Kulttuuripuolen
edustajista mukana oli mm. Pekka Kujala, Mirjami Keskitalo, Marjatta Junttila – tosin hänen puolisonsa
Arvin osuus kunnallispolitiikassa oli myös mukana – sekä Leena ja Leo Siirtola
sekä kotiseutuneuvos Yrjö Niemelä, joka oli tunnettu myös opettajana. Ajankohtainen
oli myös pysähdys Lapin sodan jälkeen miinaan kuolleen haudalla. Samoin
venäläisten sotilaiden muistomerkki sekä evakossa kuolleiden kittiläläisten
muistomerkit olivat mukana.
Entisen opettajani Pekka Kujalan hauta, kuvassa Leena Neitiniemi-Upola |
Ensimmäisiä
hautoja, joissa pysähdyttiin, oli Raattamassa kirvesmurhaajan uhrien haudat.
Heidän hautojen ympärillä oli myös monien muiden raattamalaisten sukulaisten
hautoja. Kruununvouti Axel Sandströmin suuri hautakivi oli myös alun kohteita. Sen
vieressä sijaitsi kunnanlääkäri Dickströmin hauta, jonka ympärillä olevan
aitauksen hänen jälkeläisensä teetti 1980-luvulla. Tästä herrasta olisin
mielelläni kuullut kävelyn aikana.
Kunnanlääkäri Dickströmin hauta.
Olisi
mielenkiintoista tutkia tarkemmin hautamuistomerkkejä, erilaisia rautaristejä
sekä kiviä. Joitakin takorautaristeistä ja muistomerkeistä on entisöity
hienosti. Ns. matkalaukkuhautakiviä näkee uusissa haudoissa enää harvoin, vaan tilaa saa hautakivissäkin moninaisuus. Uusimmissa näkyy jo
enemmän luonnonkiveä ja erilaisia kuvia, jotka kertovat esimerkiksi vainajan
elämänurasta tai harrastuksista kuten poro, uuni tai virveli, jonka päässä on
kala. Luonnonkiveä on hautakivenä jo muillakin kuin Reidar Särestöniemellä
jaspis, sillä erityisesti uudemmalla puolella erilaisia luonnosta tuotuja kiviä
näkyy jo useilla haudoilla.
Kivessä on lainaus intiaanipäällikkö Seattlen puheesta.
Hautausmaat
ja hautamuistomerkit ovat osa suomalaista kulttuuriperintöä, joka kuuluu
kaikille. Erilaiset hautamuistomerkit kertovat meille monista eri asioista
kuten tälläkin kierroksella kuulimme. Ne edustavat eri aikakausien taiteellisia
ja arkkitehtonisia tyylejä myös tällaisilla pienillä, kaukaisilla alueilla. Osa
niistä on todellisia taideteoksia, kuten esimerkiksi Kalervo Palsan haudalla
oleva Pekka Pitkäsen teos ”Palava pensas”. Tämän muistomerkin pystyttäminen sai KHO:lta
luvan sen hylätessä Kittilän silloisen kirkkovaltuuston ja Oulun tuomiokapitulin
kielteiset päätökset. Ne pitivät veistosta epäsopivana.
Joidenkin mielestä tämä muistutti fallosta!
Facebookissa
on myös vapaaehtoistoimin ylläpidetty ”Suomen kirkkoja ja hautausmaita” -sivusto,
josta löytyy ainakin Kittilän päähautausmaa. Kirkon takana olevan
sankarihautausmaan takaa löytyy myös muutamia vanhoja hautoja ja uusista ainakin
kittiläläissyntyisen kirkkoherra Eliel Aunon (1883-1968) hauta.
Kävelykierroksen tekemisessä on ollut valtava työ ja kierroksella saimme kuulla paljon Kittilän historiasta ja kulttuurista. Tekijät ovat tehneet valtavan työn kerätessään tietoja näistä vainajista. Ehkä kierrosta voi jatkossa kehittää tuomalla esiin enemmän naisia ja paikallisen arkielämän sankareita mitenkään väheksymättä uskonmiesten ja poliitikkojen osuutta. Yhdellä kierroksella voisi keskittyä sitten vaikkapa niihin saarnamiehiin ja toisella taas naisiin ja arjen sankareihin.
Tämä
kierros tulee kuulemma vähitellen verkkoon, jolloin se kuvataan droonilla ja
tekstit lukee Mauri Tammela. Tässä esittelyssä haudoista ja nimistä oli vain osa; osasta en ehtinyt ottaa kuvaa. Viimeinen kuva on vanhempieni haudalta joulun aikaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti