Evakkoja menossa Tornion puolelta Ruotsiin Haaparannalle, SA-kuva. |
Lappilaisten
evakko on ollut viime aikoina julkisuudessa Rosa Liksomin Väylä-romaanin
ansiosta. Sen ajoitus oli loistava, sillä olin itse juuri elokuussa saanut
valmiiksi artikkelin kittiläläisten evakkotaipaleesta, joka myös meni Väylän
yli eli ulkomaille Ruotsiin. Tämä erityisesti tiedoksi niille, jotka yhä edelleen
ovat siinä luulossa, että Suomesta ei lähdetty ulkomaille evakkoon. Toki yli
400 000 karjalaisen asuttaminen oli suuri ponnistus, mutta Lapin sodan
vuoksi Lapista lähti evakkoon syksyllä 1944 noin 100 000 ihmistä, joista
osa Pohjanmaalle ja noin reilut 60 000 Ruotsiin.
Lapin
sota alkoi 28.9.1944 ja konkreettisesti se tarkoitti sitä, että Lapissa
tutuiksi tulleista saksalaisista ja itävaltalaisista sotilaista tuli
vihollisia, jotka oli ajettava pois. Sitä varten Lappi oli tyhjennettävä
siviileistä. Kittilässä oli tuolloin 6100 asukasta, joista toki osa oli vielä
rintamalla. Suomen hallitus pyysi 5.9.1944 sodassa neutraalina pysytelleeltä Ruotsilta
apua evakkojen sijoittamisessa ja Ruotsi vastasi pyyntöön myöntävästi ja
aloitti valmistelut evakkojen vastaanottoon.
Kittiläläisten
evakkopaikkakuntia olivat Ruotsissa muun muassa Vilhelmina, Åsele, Dorotea,
Avaträsk, Skellefteå, Sorsele, Bjurholm, Gargnäs ja Lycksele. Esimerkiksi
karjaa hoitajineen saattoi olla majoittuneina muillakin paikkakunnilla, kuten
Lövångerissa, Arvidsjaurissa, Akkavaarassa ja Jällivaarassa.
Karjanhoito
oli tuolloin tärkeä osa kylien monitoimitaloutta, joten evakkoon lähtiessä piti
myös ratkaista, mitä tehdään karjalle, ja miten mahdollinen karjan
kuljettaminen Ruotsiin tapahtuu. Vain hevoset ja lehmät voitiin ottaa mukaan,
joten siat, lampaat ja kanat joko teurastettiin tai jätettiin oman onnensa
nojaan. Kuljetettavia lehmiä Kittilässä oli arviolta 2000. Karjankuljettajiksi
valikoitui kylistä nuoria ja vahvoja naisia. Usein lähtöön vaikutti myös
sosiaalinen pakko. Monet lähtivät vapaaehtoisesti, vaikka tiesivät, että matka
on raskas ja vaikea. Karja kuljetettiin kylästä riippuen joko Kolarin tai
Muonion kautta rajajoen yli Ruotsiin. Matkan varrella lehmät karkailivat ja
niitä jouduttiin hakemaan ja käännyttämään toisen eläinten joukkoon. Rajalla
lehmät luovutettiin ruotsalaisten haltuun. Kun Ruotsin raja oli ylitetty,
lehmät kuljetettiin ensin autoilla ja sitten junalla eteenpäin eri paikkakunnille,
joihin lehmät jaettiin kylissä oleviin tyhjiin navettoihin ja samalla
karjanhoitajat eri taloihin.
Sain
artikkeliani varten haastattelun myös henkilöltä, joka kuljetti lehmiä Ruotsiin
ja hoiti niitä seuraavan talven siellä sisarensa ja muiden kyläläisten kanssa.
Lehmien ja hevosten kuljettamisesta kertoivat myös muutkin haastateltavat. Kuljetus
oli ollut todella raskasta, mutta lehmien hoito ja asuminen pienellä
paikkakunnilla Ruotsissa oli haastattelujenkin mukaan helpompaa kuin asuminen
suurissa evakkopaikoissa, kuten Vilhelminassa tai Lyckselessä tai evakkokylissä,
kuten Kusforsissa. Evakossa kuoli ainakin 148 kittiläläistä ja monissa
paikoissa kiersitvä kurkkumätä-, hinkuystä- tuhkarokko -ja polioepidemiat.
Kittilän hautausmaalla muistokivi evakossa kuolleille. |
Vaikka
evakkoaika kesti vain vajaan vuoden, niin sen merkitys on paljon suurempi
verrattuna sen kestoon. Kun toiset palaavat muistoissaan menetettyyn Karjalaan,
Lapin sodan ja evakon kokeneet ja heidän jälkeläisensä miettivät ja muistelevat
tätä evakkomatkaa. Evakon merkitys on ylisukupolvinen ja se yltää niin tällä
hetkellä eläviin kittiläläisiin kuin tuleviin sukupolviin.
Mutta evakkoajasta enemmän ja tarkemmin, kun artikkeli ilmestyy Kittilän historia- teoksessa noin vuoden kuluttua. Jo haastattelut kertoivat siitä, miten tärkeäksi evakkoaika on koettu ja yhä edelleen koetaan. Haastattelin sitä varten 13 evakossa ollutta kittiläläistä, suurinta osaa koronan vuoksi puhelimitse. Sen lisäksi olen saanut viiden evakossa olleen kokemukset joko omina tai jonkun perheenjäsenen tekeminä muistiinpanoina. Lisäksi minulle on lähetetty lehtileikkeitä ja muuta tietoa evakosta, kuten kirjeitä ja Ruotsin sukulaisten lähettämiä kirjoja ja valokuvia. Kiitos heille kaikille jo nyt (nimiä tässä mainitsematta).
Kittilän kirkonkylä on kirkkoa ja muutamaa taloa lukuunottamatta tuhottu. SA-kuva. |
Ainakin minulle yksi syksyn kohokohtia on ollut Rosa Liksomin Väylä, joka on kertomus väylän yli evakkoon menosta nuoren karjanhoitajatytön näkökulmasta. Oli upeaa lukea oman evakkoartikkelin kirjoittamisen jälkeen kertomusta evakkoon lähdöstä kotikylästä karjan kanssa, pitkästä vaelluksesta kuninkaanmaassa (Ruotsi-nimeä ei kirjassa mainita) kohti pakolaisleirejä, nälästä ja pitkän vaelluksen ja talven aikana tapahtuneesta päähenkilön kasvutarinasta. Siitä miten hän etsi äitiään ja mitä sota teki hänen perheelle. Väylä eli rajajoki oli tässä elämän ja kuoleman raja, jonka takaa katsottiin, miten Väylän itäpuolella kodit joutuivat liekkien valtaan. Kirjassa toinen päähenkilö oikeastaan oli luonto, miltä se näytti ja miten se vaikutti.
Lopussa
kotiin palattuaan päähenkilö teki ratkaisun, jossa hän ajatteli sitten vain
itseään, ei äitiään eikä kotiaan: ”Minua
melkein nauratti ko hevonen karhautti Väylän ranthaan. Hyppäsin kiesistä ja kävelin
lossile. Se irtautu rannasta ja kulki kohti länttä.” Kirja on kirjoitettu
Torniolaakson murteella – tai meänkielellä – mikä tuo yhden lisän tähän
tärkeään teokseen. Ja vaikka kirja kertoo konkreettisesti Lapin sodasta ja evakosta, niin kirjan sanoma on mitä ajankohtaisin tänään, sillä samat asiat voivat tapahtua ja tapahtuvat tänään monissa paikoissa.
Onpa hienoa, että olet päässyt kuulemaan omakohtaisia kokemuksia evakkoon joutuneilta. En osaa edes kuvitella, miltä on mahtanut tuntua jättää koti ja kaikki tuttu taakseen ja lähteä tuntemattomaan. Kiitos myös kirjavinkistä!
VastaaPoistaMukavaa viikonloppua! :-)
Kyllä olen ja saanut vielä postia heiltä. Haastateltavat muistivat monet asiat niin tarkkaan, eivät toki kaikki, mutta muutama aivan uskomattoman tarkasti. Ja kirja on kyllä hyvä!
PoistaPitääpä lukea tuo Väylä.
VastaaPoistaKyllä kannattaa, en tiedä onko jo sähköisenä.
Poista