Vielä viime vuoden kesäkuussa ns. Jäämerenratahanketta pidettiin vastustuksesta huolimatta Lapin maakuntakaavassa, kun Lapin liiton hallitus asetti silloin kaavaehdotuksen nähtäville. Jo silloin ehdotettiin, että Jäämeren rata poistettaisiin kaavasta, mutta maakuntahallituksen jäsenet eivät tuolloin kannattaneet tätä ehdotusta. Radasta oli tehty monia vastustavia lausuntoja ja niiden lausujista voi mainita esimerkiksi Saamelaiskäräjät, Kolttien kyläkokouksen ja Paliskuntain yhdistyksen. Mutta 17.5.2021 käänsi tämän asian, sillä tällöin Lapin liiton valtuuston päätöksellä Jäämerenrata poistettiin Lapin maakuntakaavasta.
Jäämerenratahankeen edusmiehenä toimi liikemies Peter Vesterbacka, jonka julkisuudessa olleet lausunnot eivät todellakaan näyttäneet sitä, että hän olisi ymmärtänyt pohjoisen mielipiteitä ja vastustusta. Tämä ratahanke oli hyvä esimerkki sisäisestä kolonialismista, jota voi sanoa Suomessa harjoitetun. Kolonialismista on keskusteltu ja usein on väitetty, että eihän Suomessa ole ollut siirtomaita. Ei niin, mutta tässä ratahankkeessa onkin kyseessä juuri sisäinen kolonialismi ja sen yksi esimerkki rajaseutukolonialismi. Toinen hyvä esimerkki, joka sopii hyvin tämän Jäämerenratahankkeen kanssa, on Petsamo silloin kun se kuului Suomelle. Tästä oli mielenkiintoinen, tosin hieman yksipuolinen webinaari Petsamo: Suomen pohjoisen siirtomaan historiaa Historioitsijat ilman rajoja -järjestön järjestämänä. Siinä puhuttiin muun muassa asutuskolonialismista, miksi sinne muutettiin sekä matkakirjailijoiden välittämistä kuvista Petsamosta. Tästä tilaisuudesta on tulossa video järjestön YouTube-kanavalle. (Netti ei nyt toimi, joten linkki organisaatioon puuttuu)
Tämän sisäisen kolonialismin toinen osapuoli tässä ratahankkeessa ovat olleet alkuperäisasukkaat saamelaiset ja muut pohjoisen asukkaat sekä poronhoito. Paikallisten ja alkuperäisasukkaiden ajatukset, tarpeet ja toiveet tai koko elämäntapa eivät saaneet olla tai niitä ei ensin otettu tosissaan tätä hanketta vastaan. Kyseessä oli taistelu resursseista.
Kuva on Vuoreijasta, Varangerista.Ratahankkeesta esimerkkinä kolonialismista olen kirjoittanut aiemmin täällä. Mutta
vastustus tai järki voitti tässä asiassa, sillä äänin 43-3 Lapin liiton valtuusto
poisti maakuntakaavaan merkityn Jäämerenradan ja siirsi kaavan valmisteltavaksi
uudelleen. Rataa on myös pidetty kannattamattomana sen lisäksi, että se on
uhannut niin monia asioita, jotka vastustavissa lausunnoissa mainittiin.
Joka paikkaan se Peter Vesterbackakin kerkeää! Piti hieman kuukkeloida tuota rataa, kun se ei ollut minulle aiemmin tuttu. Vaikea kuvitella, että rata olisi kannattava.
VastaaPoistaJa se olisi ollut tavaraliikenteelle! Varsinainen tyyppi se angry birds-äijä.
PoistaOddasat on varmaan Suomen kansainvälisin uutislähetys kun siinä käsitellään asioita Venäjältä Norjaan ja lisäksi ulkomaidenkin juttuja. Norjalla se vasta onkin (ollut) kolonialistinen ote maansa pohjoisista asukkaista.
VastaaPoistaAreenassa on edelleen mielenkiintoinen norjalainen doku vuodelta 2019 "Rajaseudulla" saamelaisten elämästä, suosittelen, jos et ole nähnyt. paskeriville
Se on kyllä hyvä tuo Oddasatin kansainvälisyys, siinä on aina alkuperäiskansanäkökulma.
PoistaTuota ohjelmaa en olekaan huomannut, täytyypä katsoa nyt viikonloppuna, kun olen vielä "evakkoasunnossa" sisäremontin takia.