Olen
lukenut taas Lapin sodasta – siis siitä ajasta, jolloin 100 000 lappilaista
joutui jättämään kotinsa ja lähtemään evakkoon joko Ruotsiin tai Pohjanmaalle, ja
jolloin suurimmaksi osaksi koko Lappi paloi tuhkaksi tai tuhottiin. Tämä
tapahtui 1944-1945, jatkosodan jälkeen ja tuhoamisesta huolehtivat entiset
taistelutoverit. Tämä johdanto siksi, että pari vuotta sitten luennoidessani ihan
jostain muusta ja mainitsin Lapin sodan, niin osa opiskelijoista ei tuntenut
koko asiaa.
Muun
muassa Ville Kivimäki on kirjoittanut ansiokkaasti sodanjälkeisistä hiljaisuuksista
Lappi palaa sodasta. Mielen hiljainen jälleenrakennus
-teoksessa (toimittaneet Marja Tuominen & Mervi Löfgren, 2018). Tämä teos
on yksi niitä, jotka nostavat esille juuri Lapin sodan ja sen vaikutukset
lappilaisille, ei vain sodan itse kokeneille, vaan myös seuraaville
sukupolville. Lapin sota on ylisukupolvinen ja monella tavalla traumaattinen kokemus ja tapahtuma, joka ei unohdu, vaikka sen kokeneet sukupolvet ovat poistuneet
keskuudestamme. Kivimäki kirjoittaa hiljaisuuden luonteesta, tunteiden
historiasta, johon se liittyy sekä hiljaisuuden kategorioista.
Kulttuurinen
trauma syntyy, kun tietty tapahtuma tai kokemus on merkitykseltään sellainen
murros, että se vaikuttaa kollektiiviseen identiteettiin. Lapin sota ja evakko
ovat näitä, jos mitkä. Olen ”kerännyt” (kerännyt on väärä sana, mutta en nyt
keksiä tähän parempaakaan) evakkokokemuksia, haastatteluja ja julkaistuja
kertomuksia. Tavoitteeni on vielä tehdä kesällä muutama haastattelu ja tutustua
Oulussa arkistossa oleviin lähteisiin tarkoituksenani kirjoittaa kittiläläisten
evakkoajasta. Evakkoon on suhtauduttu kahdella tavalla, sillä ihmisillä ovat
joko positiiviset tai negatiiviset muistot evakkoajasta. Käsittelen tässä nyt
vain sitä, miten rahanhimon ja täydellisen tietämättömyyden takia muisti uhkaa
katketa. Kysymyksessä on Kittilän jälleenrakennusajalta peräisin olevan pappilan
purkusuunnitelmat, joille on lautakunnassa annettu jo purkulupa, mutta josta on
valitettu.
Lapin
sodassa hävitettiin melkein koko Lapin rakennuskanta ja esimerkiksi Kittilän
kirkonkylässä tuholta säästyi kirkon lisäksi vain muutama rakennus. Evakon
jälkeen koko Lapin valtasi kiihkeä jälleenrakennusbuumi, vaikka sekä
rakennusmateriaalista, niin sementistä, nauloista kuin lasista sekä
työvälineistä oli huutava pula. Jälleenrakennusaika,
joka toi pohjoiseen rakennettuun ympäristöön näkyvän kerroksensa, oli Lapissa
todellinen voimainkoetus. Miksi se halutaan unohtaa purkamalla loputkin siltä
ajalta peräisi olevat rakennukset?
Nyt yhtä viimeisistä jälleenrakennusajan rakennuksista kirkonkylässä uhkaa purku, sillä
kirkkovaltuusto sai hakemalleen jälleenrakennusajan pappilan purkamiselle luvan
Kittilän rakennus- ja ympäristölautakunnan 25.2.2021 pidetyssä kokouksessa. Pappilarakennus
on valmistunut 1949. Se on niin monen kittiläläisen muistinpaikka ja se on
ollut sitä usean sukupolven ja aikakauden ajan. Pappilassa on haettu
kuulutuksia, käyty vihillä tai kasteella, rippikoulussa tai kirkollisvaltuuston
istunnoissa tai erilaisissa kokouksissa. Se on ollut aikoinaan monen
kirkkoherraperheen asuntona, mutta se on ollut merkittävä paikka myös monille
seurakuntalaisille, jotka eri tehtävien vuoksi ovat siellä käyneet. Pappila
rakennettiin Amerikan luterilaisten seurakuntien avustuksella, josta on
muistona kuparikyltti pappilan seinällä
Käsittely
kertoo, että päätöksissä on tehty useita virheitä. Päätös on tehty ilman
RHS-selvitystä, jota Lapin maakuntamuseo viranomaisena ja Lapin
rakennusperintö-
yhdistys
ry asiantuntijana ovat lausunnoissaan edellyttäneet (RakYmplk 25.2.2021 &
30). Päätös perustuu puutteellisiin ja vanhoihin selvityksiin ja
rakennusinventointiin, joihin ei sisälly sodan jälkeisen rakennuskannan
kulttuurihistoriallista määrittelyä. Kittilän pappilarakennus on vuodelta 1949
eli jälleenrakennusajalta, jolta Kittilän kirkonkylässä on vain puoli tusinaa
rakennusta jäljellä. Vuosien 1999 ja 2008 jälkeen jälleenrakennusajan
rakennuskannan arvottamiseen on kiinnitetty asian vaatimaa huomiota, ja se on
todettu uhanalaiseksi. Annettu pappilanpurkulupa sotii myös tätä
jälleenrakennusajan arvostusta vastaan, eikä ota huomioon inventointien
puutteellisuutta.
Kittilän
kirkonkylän osayleiskaavaa varten tehdystä rakennuskulttuuriselvityksestä
puuttuu kokonaan tämä jälleenrakennusajan pappila. Selvityksen sanotaan
perustuvan aiempiin inventointeihin ja maastokäynteihin ja selvitykset on sen
mukaan tehty 1984 ilmestyneessä Lapin
rakennusperintö -kirjassa, vuonna 1999 ilmestyneessä Kittilän
kulttuuriympäristöohjelmassa sekä Lapin ympäristökeskuksen hallinnoimassa
vuonna 2008 valmistuneessa Lapin kulttuuriympäristöt tutuksi -hankkeessa, joka
kohdistui laajasti Lapin alueelle, mutta ei erityisesti Kittiään.
Jälleenrakennusajan pappilaa ei mainita tässä osayleiskaavaa varten tehdyssä
selvityksessä, joten pappila myös puuttuu osayleiskaavasta. Asemakaava on
valmistunut jo vuonna 1992 ja sitä voidaan ikänsä mukaan pitää vanhentuneena.
Asemakaavan päivityksen yhteydessä ja tarkastellessa kirkon ympäristön
rakentamista kokonaisuutena pappilan kulttuurihistoriallinen arvo tulisi
selvittää ja laatia tuota varten RHS. Purkulupa on siis myönnetty
virheellisesti ennen RHS-työn käynnistämistä ja kohteen arvottamista
(Maankäyttö- ja rakennuslaki 9 §).
Pappilan
arvo liittyy myös sen sijaintiin kirkollisiin rakennuksiin suunnitellulla alueella
sekä sen arvoon jälleenrakennusajan puupappilana, joiden määrä on erittäin
pieni Lapissa; muualla Suomessa niitä ei ole kyllä yhtään. Purkuluvassa on annettu
vuonna 2009 tehdylle inventoinnille virheellinen painoarvo, sillä siinä ei ole
ollut kyseessä uusi inventointi, vaan vanhojen jo tehtyjen inventointien
kohteiden karsimisesta.
Lautakunnan
päätös sivuuttaa asiantuntija- ja viranomaistahon RHS-selvityspyynnön, joka
yksistään on riittävä syy tehdä valitus. RHS-selvitystä ei ole laadittu, vaan
päätöksessä viitattu inventointi on tehty ilman uusia maastokäyntejä ja
puutteellisesti, sillä jälleenrakennusajalta peräisin oleva arvokas pappila
puuttuu siitä. RHS-selvityksestä tulisi ilmi kulttuuriset,
rakennushistorialliset, esteettiset, maisemalliset, yleiset historialliset ja
paikallishistorialliset sekä kulttuuriperintöön ja paikalliseen identiteettiin
liittyvät arvot, joiden huomioon ottaminen puuttuu nyt kokonaan.
RHS-selvityksen tulee antaa riittävän yksityiskohtaiset tiedot päätöksenteon
tueksi niille tahoille, jotka vastaavat rakennuksen suojelutarpeen arvioinnista
sekä suojelun turvaamisesta ja toteuttamisesta. Nyt tämä asiantuntijoiden tai
viranomaisten tekemä selvitys puuttuu täysin.
Toivottavasti
Pohjois-Suomen Hallinto-oikeus kumoaa lautakunnan päätöksen antaa purkamislupa
ja palauttaa sen selvitettäväksi, sillä tehty päätös perustuu puutteellisiin ja
vanhentuneisiin selvityksiin eikä laissa mainittua RHS-selvitystä ole tehty. Pappila
tulisi suojella ja sen uuskäyttö miettiä. Onko rahanhimo sokeuttanut suurimman osan kirkkovaltuuston jäsenistä ja viranhaltijoista?
Jälleenrakennusajan
on oltava läsnä Kittilän kirkonkylän maisemassa. Siltä ajalta olevia
rakennuksia ei ole kovin monta enää jäljellä. Kaikkea ei voi tuhoa, sillä
tuhoaminen ja purkaminen kertoo muistin katkeamisesta ja menetyksestä. Katso edellinen kirjoitus täältä.
Pahoittelen, että tästä kirjoituksesta tuli aika pitkä, mutta asia on tärkeä!
Mikähän valikoiva vaikenemisen kulttuuri/politiikka Suomessakin on käytössä, jos opiskelijat, siis aikuiset ihmiset eivät tiedä Lapin sodasta. Mitä näissä kehutuissa kouluissa oikein opetetaan?
VastaaPoistaHarmillista tuo vimma hävittää vanhaa ja lähihistoriaankin kuuluvaa. Rahako siellä vaikuttaa päätöksiin ja kuka laskee hyötyvänsä? Ihmettelen vain. paskeriville
Mielestäni Suomessa Karjalan evakot muistetaan ja tiedetään ja he ovat pitäneet - toki aiheesta - myös ääntä kohtalostaan ja Lapin sota ja evakot ovat täysin unohdettuja. Tämä on varmana se syy miksi Lapin sotaa ei tunneta. Onhan Lappi niin pieni ja syrjäinen, ihan perifeerinen ja ihmisetkin ovat jotain muita. :) Mutta tuo pappilan purkamisinto on toisaalta rahaa ja toisaalta täysin tietämättömyyttä. En tiedä kuka siitä hyötyy, mutta yksi asia oli se veroetumuutos, joka tyhjensi Suomen pappilat, kun niissä asuminen tuli kalliiksi asujille.
PoistaOmana kouluaikanani Suomen historiassa kyllä käsiteltiin niin Karjalan evakot kuin Lapin sotakin. Lappi oli tuolloin "lappalaisineen" yhtä kaukainen, periferinen ja tuntematon, jopa enemmän kuin nykyisin. Millähän tasolla mahtaa nykyisin olla tietämys talvi- ja jatkosodasta? Herää epäily eikö Lapista haluta kertoa tekijöiden ja tekojen raakuuden takia?
PoistaSaksan alkuvuosinani tapasin joitain sodan aikana Lapissa sotilaina olleita ukkeleita, mutta eipä tullut tarkemmin tivattua tekemisistä. Sympatiaa en tuntenut vaikka menneiden pitäisi olla menneitä. paskeriville
Minun kouluaikana nuo 1900-luvun tapahtumat käytiin tosi nopeasti jos käytiin edes kunnolla. Kyllä buurisodat ja muut kyllä kahlattiin läpi. :)
PoistaMuistan kun olin eka kerran interraililla ja kävin tirolilaisten tuttujen kanssa yhden heikäläisen kotona ja tämän isä, kuollut jo viime vuosisadalla, tervehti minua suomeksi. Hän oli ollut niissä alppijääkäreissä. En silloin kiinnittänyt asiaan juuri suurta huomiota, nyt olisi tietysti toisin.
Voi surkeus. :-( Mahtaakohan tuota päätöstä enää mikään kumota... Rahanhimo vie kyllä näköjään viimeisenkin järjen.
VastaaPoistaPohjois-Suomen Hallinto-oikeus voi tuon luokattoman päätöksen peruuttaa tai siis todeta, että tehty valitus on oikeassa. Rahanhimon lisäksi täydellinen tietämättömyys ja muistin menetys.
PoistaMeneekö Kittilässä joku asia ihan oikeinkin? :-)
VastaaPoistaKun nyt tarkemmin mietin, niin kyllä joku menee, mutta ei tämä jälleenrakennusajan pappilan purkupäätös ainakaan.
PoistaTestaan tässä saanko nimettömänä kommentoitua, nimellä tai googletilillä ei onnistu.
VastaaPoistaOnnistui kyllä.
VastaaPoista