Piirroskuva on Aleksi Lydmanin, ostettu käsityöläismarkkinoilta. |
Olen viime aikoina osallistunut kolmeen upeiden,
keskenään erilaisten väitöskirjojen väitöstilaisuuksiin. Marraskuussa Kirsi
Sonck-Rautio (Turun yliopisto, kansatiede) väitteli Saaristomeren
pienimuotoisen rannikkokalastuksen nykytilasta, haasteista ja mahdollisuuksista
sopeutua tulevaisuuteen kalastajien näkökulmasta. Tutkimuksen mukaan
kalastajien kattavaa ympäristötietoa pitäisi kuunnella nykyistä herkemmällä
korvalla. Kuten Saaristomerellä niin monessa muussakin paikassa pienimuotoinen
rannikkokalastus on kriisissä. Vastaväittäjänä toimi kulttuuriantropologian professori
Hannu I Heikkinen Oulun yliopistosta. Artikkeliväitöskirja (ilman niitä
artikkeleja) löytyy täältä.
Joulukuussa Anna Rauhala väitteli Helsingin yliopistossa kutomiseen, meillä
arkiseen ja itsestään selvänä pidettyyn käsityötaitoon liittyneistä yksilö- ja
yhteiskuntatason merkityksistä 1800-luvun lopulta nykyaikaan. Vanhemmassa
neulomisessa ja tämän päivän neulomisessa on Rauhalan mukaan oikeastaan kyse
eri ilmiöistä, sillä aiemmin neulominen – kuten sitä kirjakielellä on päätetty
nimittää – oli pakollinen ja välttämätön taito, mutta nykyisin se on vapaaehtoinen,
iloa tuottava harrastus. Tänään kudotaan – kuten olen tottunut sanomaan – koska
se tuottaa iloa, mielihyvää ja rentouttaa. Kutominen auttaa keskittymään ja sen vuoksi mm. luennoilla kudotaan. Se
myös auttaa selviytymään vaikeista
elämäntilanteista. Yksi merkityksellinen hyöty näiden kudontatuotteiden valmistamisessa
on, että niitä – ekologisia –valmistetaan läheisille, itselle tai
hyväntekeväisyyteen. Minulla oli ilo ja kunnia toimia vastaväittäjänä. Kirja on
ilmestynyt Kansatieteellinen arkisto -sarjassa ja löytyy myös täältä.
Kolmas väitös oli kuluneena viikonloppuna kulttuurihistorioitsija
Heta Lähdesmäen Susien paikat, jossa
hän tarkasteli ihmisen ja suden välisiä suhteita 1900-luvun Suomessa. Vastaväittäjänä
toimi dosentti Jukka Nyyssönen Tromssan Arktisesta yliopistosta. Ihmisen ja suden
suhteen lisäksi työn keskiössä ovat niin susien fyysinen sijoittuminen kuin
käsitykset suden kuulumisesta tai kuulumattomuudesta Suomeen. Suden näkökulma
tulee esille mm. siinä, että työssä tarkastellaan suden toimijuutta, asia joka
on erityisen kiinnostava.
Mutta missä on se susiraja? Me jotka olemme aina
ihmetelleet, että mikä ja mistä on saatu susiraja – erityisesti jos meidän
väitetään sieltä olevan kotoisin – on myös tässä työssä selvitetty. Susiraja
erottaa alueet, joilla sudet voivat elää romanttisesti ajatellen koskemattomassa
luonnossa tapaamatta ihmisiä ja rajan toisella puolella olevat alueet sitten
kuuluvat ihmisille töineen ja harrastuksineen. Tämä on mm. median ja muiden
luoma kuva 1900-luvulla. Susirajan takana, siis idässä ja pohjoisessa susien
piti pysyä, vaikka ei siellä viime vuosikymmenien aikana ole mitään ”koskemattomia”
erämaita ollut eikä susista oikein sielläkään ole tykätty. Tätä rajaa susien ei
ole ollut suotavaa ylittää, ei ainakaan jos eivät halunneet päästä hengestään.
Susiraja on täysin kuvitteellinen raja ja voi vain
miettiä, että miksi sitä on ylläpidetty. Susirajan ylittäneet sudet pääsivät
hengestään, mutta tänä päivänähän yhä enemmän ja enemmän susia on täällä
etelässä.
Susien paikat -kirja julkaistaan Jyväskylän yliopiston
NYKYKULTTUURI-julkaisusarjassa. Open Access -versio väitöskirjasta tulee
saataville julkaisuarkistoon kuuden kuukauden kuluttua julkaisusta
Olipa mielenkiintoisia väitöksiä! On kyllä hassua, miten monta sanontaa tai termiä (kuten esim. tuota susirajaa) tulee käytettyä arjessa, ilman että tulee koskaan pohdittua sen alkuperää. Olisi kiintoisaa tehdä joskus tällaista selvitystyötä. :-)
VastaaPoistaSinun vanhemmat kai asuvat - ovat asuneet - susirajan takana? Eipä noita aina paljon mieti, mutta kertovathan ne jostakin, kun käyttämämme sanat konstruoivat todellisuutta. Sen taas huomaa kun pohjoisen hiihtosesonki on alkanut. :) Toivottavasti ukkelisi paranee täyttä häkää!
Poista