Sirkkalan kampuksella, nykyisellä työpaikallani on
monikerroksinen ja värikäs menneisyys, jonka kaikista vaiheista eivät välttämättä tiedä
kaikki Sirkkalan kampuksen kolmessa eri talossa opiskelevat tai siellä
työskentelevät muista turkulaisista puhumattakaan. Sirkkala on yksi
Museoviraston määrittelemistä valtakunnallisesti merkittävistä rakennetuista
kulttuuriympäristöistä. Vanhin rakennuksista toimi alun perin köyhäintalona ja
vuodesta 1846 se toimi suomalaisen Krenatööritarkk’ampujapataljoonan käytössä,
jonka jälkeen se siirtyikin venäläisten sotilaiden haltuun. Minervaksi nykyään
nimitetty rakennus, jossa mm. oppiaineemme nyt sijaitsee, valmistui 1875 ja se
on Suomen ensimmäinen kasarmirakennukseksi tehty. Kasarmina tämä Sirkkalan
kompleksi ehkä parhaiten tunnetaan, mutta sillä on raskas historia, sillä
sisällissodan jälkeen täällä toimi Turun vankileiri syyskuulle 1918 asti. Sen
jälkeen täällä sijaitsi Turun pakkotyölaitos. 1990-luvun lopulle asti Sirkkala
kuului Turun ja Porin sotilasläänin esikunnalle, kunnes 2004 se siirtyi Turun
yliopistolle. Sirkkala on ollut projektityön kohteena ja itse
projektista, joka kerää turkulaisten muistoja vuoden 1918 tapahtumista, löytyy
lisätietoja täältä.
Aiemmasta historiasta
muistuttaa mm. Minervan upea portaikko. Toisenlaisesta historiasta eli Turun
vankileiristä muistuttaa Ismo Kajanderin suunnittelema Turun punavankileirin muistomerkki ”535” aivan
Kurjenkaivonkentän reunassa. Kesäkuussa 1918 leirillä oli vangittuna yli 3000
punavankia. Muistomerkistä on enemmän tietoa tässä Maria Hurskaisen tekemässä tutkielmassa.
Museologian opiskelijat
ovat opettajansa Sirkku Pihlmanin johdolla tuottaneet näyttelyn
”Piikkilanka-aidan takana – Turun vankileiri ja pakkotyölaitos 1918-1923”.
Näyttely on avoinna ainakin toukokuun loppuun asti Sirkkalan kampuksella. Se
alkaa Minervan ja valkoisen talon yhdistävän nivelosan aulasta ja jatkuu
Minervan toisessa kerroksessa. Näyttelystä on järjestetty muutama performanssi
ja opastus eri tilaisuuksissa; opastukset jatkuvat myös myöhemmin. Performanssissa
opiskelijat kertoivat draaman keinoin vankileiriajasta.
Sekä performanssissa
että näyttelyssä on nähtävillä piikkilangoin erotettu leirialue, leiriläisten
kohtaloja sekä elämää leirin ahtaudessa ja ruokapulassa. Suhteellisen
keskustassa sijainneen leirin asukkaat eivät usein saaneet vastaanottaa
kirjeitä eikä paketteja – toki näitä yritettiin saada vangeille kaikesta
huolimatta. Ruuasta haaveiltiin ja se ja ruuan puute on kuvattu myös
näyttelyssä. Leirillä oli myös mm. pakaritupa ja sauna, joka monilta leireiltä
puuttui. Vankien takkien selkä oli merkitty, jotta heidät erottaisi ja se
estäisi pakoja. Siltikin vankeja karkasi ja onpa yhden vangin karkaamisessa
auttanut vartijalta saatu avain tullut vastikään takaisin Amerikasta. Vanki
nimittäin karkasi Amerikkaan ja vaihtoi nimensä siellä. Tästäkin tapauksesta ja
sen eri episodeista – ja kuva avaimista – on näyttelyssä enemmän.
Tämä opiskelijatyönä
tehty näyttely on mielenkiintoinen kertoen tärkeästä ja synkästä ajasta. Näyttely on tehty jokseenkin
nollabudjetilla hyödyntäen eri museoiden kokoelmia ja kuvia. Monisäikeinen
teema ja ajanjakso, mielenkiinto ja taito sekä kyky eläytyä asioihin saavat
joskus aikaan paljon enemmän kuin viimeisin digitekniikka ja suuri budjetti.
Nämä Turun, Hennalan (linkki), Tammisaaren, Suomenlinnan ja muut vankileirit eivät saa unohtua nuoremmilta polviltakaan. Hyvä että tuosta synkästä, vaietustakin asiasta kerrotaan, myös näin näyttelyn muodossa.
VastaaPoistaKyllä. Ja tänä vuonnahan nämä asiat ovat olleet todella paljon esillä.
Poista