Nämä Västerbottenin
seudut ovat osa Ruotsin Saamenmaata ja paikoilla on myös saamenkieliset nimet. Havupuumetsät,
välillä taas avautuvat maiset jokineen ja järvineen sekä korkeat vaarat ja
tunturit muistuttivat kovasti Kittilää.
Ensimmäinen kohteemme lauantaina
oli Dorotea, jossa oli ollut 891 sotapakolaista Kittilästä. Doroteassa tapasimme
lähellä asuvan Mauri Eiran puolisoineen. Kiistalalähtöinen Maurihan järjesti
muutama vuosi sitten markkina-aikaan Kittilässä evakkoa koskevia
muistelutilaisuuksia, jotka kulttuuritoimisto on nähtävästi tallentanut. Siellä
oli sekä itse evakossa olleita että heidän lapsiaan kertomassa evakosta. Sitä
kautta sain mm. kopion eräästä kirjeestä, jonka eräs evakossa ollut Naimi jätti
evakkopaikan Karen-tyttärelle kiitokseksi hyvästä yhteiselosta. Heidän välinen
yhteydenpitonsa jatkui eri muodoissa pitkään viime vuosisadalla. Kopio
kirjeestä löytyy Luonnostaan eläväinen -kirjan sivulta 208.
| Ryhmän köngäsläisiä osanottajia. |
Myös Doroteassa Päivi
Hélen piti kauniin muistotilaisuuden, Maijaleena luki sinne haudattujen nimet
ja lauloimme yhdessä. Kivelle jäi palamaan monta kynttilää, sillä Doroteassa
oli ollut mm. paljon köngäsläisiä evakossa. Yksi mieleenpainuvimmista hetkistä
oli se, kun Taimi Nikkinen sirotteli kotoa tuomaansa multaa muistomerkille Doroteaan
haudatun äitinsä muistolle.
| Taimi Nikkinen |
Onneksemme Mauri ja Mona
tulivat Doroteaan ja heidän yllytyksen perusteella lähdimme vielä noin 10 km
päässä olevalle Avaträskin koululle, sillä siellä aloitti evakkotaipaleensa
monet kittiläläiset, kuten mukana olleet Taimi Nikkinen ja Leena Hietanen. Myös Maurin isä oli
ollut Avaträskissä ja Mauri kertoikin monia isältään kuulemia juttuja. Miten
isolta maailma olikaan näyttänyt pienen pojan mielessä! Koulu oli tätä nykyä
eräänlainen kulttuuritalo ja ovi oli auki, joten sinne sisälle vain katsomaan
miltä siellä näytti. Erääseen huoneeseen olikin kerätty paikasta kertovia
vanhoja valokuvia.
| Mauri Eira, taustalla Mona. |
| Avaträskin entisen koulun edustalla. |
Lounaalle menimme
Åseleen, joka oli viimeisin käyntikohteemme. Jo lounaspaikassa, jossa oli hienoja
eteläsaamelaisista kertovia kuvia, saimme kuulla paikan historiasta ja
ruokapaikan ikkunoista näkyvästä kappelista. Täällä Åselessa Lars Levi Lestadius tapasi Milla
Andersson-Clemetsdottirin eli Lapin Marian, ja tällä keskustelulla on sanottu
olleen tärkeä merkitys miten saamelainen maailmankuva näkyi lestadiolaisuudessa.
Ja kappelin nimeksi on tullut Mariakapellet.
Åselessa on ollut 557
sotapakolaista Kittilästä. Sen hautausmaalla lepää myös kaksi meidän
lähisukulaista. Täällä pidettiin myös samanlainen tilaisuus kuin muuallakin. Täällä
Åselessa saimme myös rautaisannoksen pakolaishistoriaa, josta kertoivat kirjastonjohtaja Åsa Johnsson-Persson ja
paikallishistorioitsija Eskil Dagman, joka oli jo 1980-luvulla teettänyt
koulussa ryhmätöitä, joiden aiheena oli paikallinen pakolaishistoria 1944-1945.
Saimme kopion tästä ryhmätyöstä. Kävimme vielä lopuksi katsomassa rakennuksia,
joissa pakolaisia on asunut.
| Vasemmalta opas-tulkkimme Kaarina Honkanen, Åselen kirjaston johtajaa Åsa Johnson-Persson, Päivi Hélen, Jaana Hokkanen, Petteri Kinnunen ja el. historian opettaja Eskil Dagman Åselesta. |
| Åsa Johnson-Persson |
Monien talojen seiniä -
ja sisällä kappelissakin - koristivat kauniit erikoisen näköiset tähdet. Ne
olivat ns. Åselen ristejä, joista on muodostunut kunnan ja seurakunnan symboli.
Tämä perinteeseen nojaava aurinkoristi löytyy nykyään monen omakotitalon
seinältä ja myös joistakin hautamuistomerkeistä sekä koruista. Kittilä sai
tällaisen lahjaksi muistoksi Åselessa käynnistä. Tätä ristiä löytyy koruista ja
myös keittiöpyyhkeistä. Kappelissa oli myös toiveita siitä, että Åsele ja
Kittilä voisivat alkaa ystäväkunniksi.
Tämä torstaista
sunnuntaihin kestänyt retki Västerbottenin evakkopaikoille oli tunteita täynnä.
Silmät kostuivat matkalla monta kertaa, kun kuuntelimme muisteluja
evakkoajasta. Bussissa luettiin evakosta kirjoitettuja kirjeitä tai muita muisteluja
evakon arjesta.
Osa oli aikaisemmin
tutustunut näille hautausmaille, mutta suurimmalle osalle matka oli ensimmäinen.
Moni näki paikan, jossa lähisukulaiset olivat viettäneet aikaa sotapakolaisina
ja jossa heidän matkansa päätepiste oli. Toivottavasti Kittilän kunta ja
seurakunta voivat tulevaisuudessa entisöidä nämä hautausmaille pystytetyt
muistokivet, sillä monista kirjoitukset olivat jo niin epäselviä.
Me eri rooleissa olleet saimme vielä Kolarin kaupasta näin hienot kassit täynnä Ruotsin tuliaisia. Kiitos! Takana loistava kuskimme Krister, jonka ajotaitoa saattoi vain ihailla. |
Lapin sota ja evakko ovat osa meidän kulttuuriperintöämme kaikessa vaikeudessaan. Se aika on jättänyt lähtemättömän jäljen. Osallistuminen tälle syksyiselle matkalle toi taas mieleen minkälaisen matkan Lappi on tästä ajasta tehnyt. Muistot eivät koskaan katoa, ne vain muuttuvat. Muistitiedolla on voimaa.
Kiitos Helena kirjoituksestasi. En varmaan ikinä toivu tuosta matkasta. Niin hieno se oli.
VastaaPoistaKiitos kehuista. Minulla on tarkoitus kirjoittaa vielä tästä yksi artikkeli kollega-ystäväni juhlakirjaan ja tehdä talven aikana se posterinäyttely Kittilään! Jos haluat jotain kertoa minulle, niin ota yhteyttä!
Poista