”En halua edes kuvitella,
että täällä ei olisi otoa,
uhrilehtoa”. Näin tokaisi pari päivää keskikesän Sürem-uhrijuhlan jälkeen eräs
haastateltavani Untshossa. Ainakin täälläpäin Marinmaata ollaan sitä mieltä,
että jokaiseen kylään kuuluu uhrilehto. Jos niin onnettomasti on, että lehtoa
ei ole, niin sitten käydään naapurikylän uhrilehdossa. Lehto on voinut unohtua
tai se on tuhoutunut syystä tai toisesta.
Súremiä edeltävällä
viikolla kylän ilmoitustaululla luki, että mikäli haluat tuoda uhrattavaksi
lampaan, hanhen tms. niin soita A:lle numeroon xxx. Samassa paperissa luki
myös, että lehtoa aletaan siivota juhlakuntoon aamulla klo 8, joten siellä
tarvitaan väkeä. Nämä Untshon Süremin valmistelut olivatkin alkaneet jo ennen
kuin väkeä alkoi tulla lehtoon, sillä lehdon sisällä heinä piti niittää,
nuotiopuut pilkkoa, suuret padat piti kuljettaa sinne, samoin uhrattavat
eläimet sekä vesi ja jauhot puuron keittämistä varten. Vettä tarvittiin monessa
työvaiheessa ja käsiä pestiin ahkerasti.
Myös viidelle eri jumalalle nimitetyt
alttarit tehtiin valmiiksi ennen kuin väki alkoi saapua lehtoon. Alttareille
jätettiin kartien eli pappien siunattavaksi ruoka sekä heiltä pyydettiin siunausta.
Samalla voitiin tuoda lahjaksi pyyheliina, joka on lahja Jumalalle ja se ripustetaan
uhrimenojen jälkeen puuhun. Uhrieläinten (mm. kolhoosilta saatu nuori eläin
sekä ankkoja ja hanhia) liha keitettiin valtavissa, nuotioiden ylle
ripustetuissa padoissa. Uhrieläimen tuojien täytyy täyttää tietyt säännöt,
kuten esimerkiksi he eivät ole saaneet riidellä kolmeen päivään tai ei juoda
alkoholia kolmeen päivään.
Kun uhriruoka on
valmista, niin kaikki kartit ja yleisö kerääntyivät yhteiseen rukoukseen Petron
alttarin luo. Sen jälkeen rukoileminen ja uhriruuan jakaminen jatkui eri
alttareilla. Esimeriksi me olimme Maailman suojelijan eli Tünjambal Serlagysh alttarilla,
sillä se on erityisesti matkustavien suojelija. Uhrijuhlassa tulee esille
yhteisöllisyys, jota ilman näissä kylissä ei pärjäisi. Kartin siunaamat blinit
ja muu ruoka kuten leivät tai tuara, jotka oli jätetty alttarille, tarjottiin
toisillekin maistettavaksi ja itse myös maistatettiin toisten tuomia ruokia.
Kartit – tai oikeastaan lihaa ja puuroa keittäneet miehet – jakavat tätä ruokaa
osanottajille myös kotiin vietäväksi, sillä kaikki eivät jostain syystä voi
tulla lehtoon. Mikäli ruokaa tuodaan lehdosta kotiin, niin ensin on sytytettävä
pyhässä nurkassa oleva tuohus ja vasta sen jälkeen voi syödä.
Vielä 1970-luvulla
lehdossa käytiin salaa ja muutamat haastateltavat kertoivatkin tarinoita
kattiloita potkineista politikoista, joille sitten kävi huonosti. Jo 1980-luvulla
lehdossa saattoi käydä joukolla ja 1990-luvulla siitä tuli marien
identiteettisymboli ja juhlien etnopoliittinen merkitys tuli esille. Marien
kansanusko, tšimarilaisuus, on toisaalta vähenemässä, toisten mielestä sen
osuus on ennallaan. Synkretismin vaikutukset ovat huomattavissa monissa
tapahtumissa ja esimerkiksi uhrijuhlan osissa. Lehdossa oli nyt vähemmän väkeä
kuin vuonna 2005, jolloin olin edellisen kerran samassa paikassa uhrijuhlissa. Nyt
uhrijuhla oli tavallisena arkipäivänä, ei viikonloppuna kuten silloin. Tätäkin
kyläläiset sanoivat syyksi osanottajien vähäisyyteen.
Aiemmin kartin rooli
periytyi isoisältä ja isältä pojalle, mutta nykyään kartiksi voi kurssittautua
Joshkar-Olassa. Uhrijuhlassa käytettävät rukoukset on myös julkaistu; ennen
nekin opittiin toisilta.
Mielenkiintoista, tulee mieleen Kaakkois-Aasian maat.
VastaaPoistaTarkoitatko tuota yhteisöllisyyttä vai miksi se tuo mieleen Kaakkois-Aasian maat?
Poistano alttareita ja ruokien viemistä jne
PoistaNuo ovat vain aina tiettynä päivänä/tarkoituksena; esim. vainajien muistamispäivä kesäkuun alussa on sellainen, jolloi ruoka viedään sitten ulos kun on ensin uhrattu vainajille. Hong KOngista muistan noita alttareita ja näkyihän niitä temppeleitä, joihin vietiin ruokaa alttarille.
PoistaOlipa hieno postaus aiheesta, josta en tiennyt aiemmin yhtään mitään. En tiennyt edes, mikä uhrilehto on. Kuvatkin olivat ihan mahtavat! <3 Ei voi taas muuta kuin toivoa, että olisi saanut olla itse kokemassa tuon.
VastaaPoistaKiitos, kuvat on tässä kaikki kännykällä, sillä kameran kuvat ovat muualla. Tuolla täytyy yrittää olla varovainen kuvatessa, että ei loukkaa ihmisiä eikä ota kuvia vääristä paikoista. Videoita en saanut bloggeriin, en ymmärrä että pitääkö ne ensin laittaa youtubiin vai miten? Sullahan on aina niin hienoja videoita.
Poista