Lukijat

lauantai 7. heinäkuuta 2012

Elbetunneli, "Hampurin Föri"

Minun on pitänyt jo kauan kirjoittaa mm. käynnistäni Dresdenissä ja Görlitzissä, mutta kesä-heinäkuu on ollut todella kiireistä aikaa. Kongressimatka Bergeniin työllisti ja mukavia breikkejä tähän täkäläiseen arkeen ovat tarjonneet kolmet vieraat, jotka ovat piipahtaneet tutustumassa Hampuriin. Vieraiden kanssa ehdin itsekin tutustua Hampuriin hieman paremmmin, sillä olihan minun vietävä heidät sunnuntaiaamun Fischmarketin tunnelmaa aistimaan. Ehdin myös mm. taidehalliin, satamakiertoajelulle ja pariin kirkkoon. Silti vielä on muutama must-kohde listalla ennen kuin kuun lopussa jätän Hampurin.

Dresden saa kuitenkin odottaa vielä hetken sillä nyt on välipalana vuorossa vanha Elbetunneli, joka alittaa Elbejoen St.Paulin kohdalta. Sitä voi ihan hyvällä syyllä verrata turkulaisten Föriin, joka on myös ilmainen joen toiselle puolelle vievä, olisiko jo instituutio? Elbelitunneli lyhentää matkaa St. Paulista Steinwerderin puolelle. Tunneli on yksisuuntainen ja aamuisin ajetaan St. Paulista Steinwerderiin ja klo 14 jälkeen toiseen suuntaan. Polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille matka on ilmainen - kuten Förikin - ja automaksu on kaksi euroa. Tarjoilua ei tunnelissa ole - kuten ei Förilläkään normaalisti.


24 metrin syvyyteen louhittu tunneli valmistui vuonna 1911. Sen pituus on 426,5 metriä ja leveys kuusi metriä. Sisältä tunneli on kaakeloitu ja pitkin tunnelin sieniä on tauluja, joissa on mm. mereneläviä. Tunneli on ollut suojeltu vuodesta 2003 lähtien ja 100-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi se sai tunnustuksen saksalaisen insinööritaidon historiallisena muistomerkkinä ("Historisches Wahrzeichen der Ingenieurbaukunst in Deutschland") ja onhan se merkittävä oman aikansa landmark.

Tässä kuvassa ei tosin ole mereneläviä, vaan saapasta pureskelevia rottia. 
Tämä vanha Elbetunneli oli ensimmäinen Euroopan mantereella oleva joen alittava tunneli. Pommitukset vahingoittivat sitä jonkun verran. Tällä hetkellä remontoidaan mm. tunnelin yhtä hissiä ja sisäänkäyntiä, mutta tunneli on silti käyttössä, koska seon yhä edelleen tarpeellinen, sillä Hampurin satama on kasvanut koko ajan Elben eteläpuolelle. Tosin ei tämä tunnelikaan paljon auta, kun liikenne kasvaa koko ajan.

Sekä autot, polkupyörät että lukuisat jalankulkijat pääsevät hisseillä katutasolta tunneliin ja takaisin. Autoliikennettä ohjaavat tunnelin päädyissä virkapukuiset vahdit.


Tunneli on näköjään ainakin näin kesäaikaan suosittu käyntikohde ja kannattaa myös käydä joen toisella puolella, sillä sieltä avautuu hieno näköala St. Pauliin, Landüngsbrückelle kaupungin kirkontorneineen ollessa taustalla. Erityisesti helteellä maksaa vaivan vilvoitella pienellä kävelyretkellä tunnelissa. Jos ei jaksa tehdä sitä, kannattaa ainakin ihailla sisäänkäyntien upeita vihreitä kaakeliseiniä ja rakennusajalle tyypillisiä puuleikkauskoristeluja. Tai viikonloppuisin, jolloin tunneliin ei pääse autoilla, voi kokeilla miten siellä kaikuu...

Näkymä St. Paulin puolelle.
Taustalla mm. tuleva Elbphilharmonie.
Joen toisella puolella on pari asuntovaunua, joista saattoi ostaa virvoitusjuomia, makkaraa ja jäätelöä.

Päivän havainto: Kenestä/mistä on kyse: "Im eigenen Land umstritten, im Ausland gefeiert." Voin helpottaa sen verran, että kyse on SDZ:n mukaan Saksan suurimmasta kulttuurivientituotteesta.

6 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Siellä on eilinen lehti luettu oikein ameriikan malliin.

      Poista
  2. Kyllä Förilla matkustaminen aina tunnelimatkan voittaa. Tulee melkein suljetun paikan kammo, kun vain ajatteleekin, että 24 metrin syvyydessä! Onhan siellä hienoa, mutta ei jokinäköalaa!

    Aha, Allu oli oikeassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Allu oli oikeassa; itse asiassa tuo oli aika helppo.

      Kyllä Förimatka on kivempi kuin tunneli, mutta siellä oli ihanan viileää helteellä.

      Poista
  3. Hei , löysin juuri isoisäni lähettämän postikortin vuodelta 1914.
    Siinä on useita pikkukuvia tunnelista Eingang Hamburg ja eingang Steinwärder ja yksi kuva Fahstuhle sekä Baurat Wendermathin kuva.

    Paljon kiitosia Sinulle kun kerroit tästä nähtävyydestä... Tuomo Anttila

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Tuomo
      Hienoa, että täältä löytyi hakemaasi tietoa. Silloin 1914 tunneli oli paljon merkittävämpi kuin me nykypäivänä osataan ajatella ja hienohan se on nytkin. Mielenkiintoista että isoisäsi on tuolloin ollut Hampurissa.

      Poista