Lompolo, kuva JJ. |
Olemme saaneet täällä eteläisessäkin
Suomessa nauttia jo monta päivää nauttia lumen ihanuudesta. Lumi on olennainen
osa meidän pohjoista maisemaamme jopa useiden kuukausien ajan, vaikka joinakin talvina täällä Turussa seudulla sitä ei uskoisi. Tästä huolimatta saamme joka vuosi loka-marraskuussa kuulla tai lukea uutisista miten talvi tai
lumi jälleen yllätti autoilijat. Miten niin yllätti? Lumi tulee myös
Etelä-Suomeen yleensä joka vuosi, mutta autoilijat eivät vain tunnu muistavan varautua
lumen aiheuttamaan muutokseen. Vai emmekö me enää tunne luontoa ja yhtä sen
tärkeää elementtiä, lunta? Lumeen liittyy monenlaisia tietoja ja taitoja,
joiden hallinta riippuu siitä kuinka läheinen suhde kullakin on lumeen.
Puhutaan lumikielestä tai lumisanastosta. Monilta meistä ilmeisesti puuttuu
lumen taju, se, että tunnemme lumen läpikotoisin, kuten esimerkiksi Peter
Høegin romaanin Lumen taju päähenkilö Smilla tekee. Vaikka Smilla ei
enää käytä entisen kotipaikkansa Grönlannin kieltä, silti hän uudessa
asuinpaikassaan Kööpenhaminassa lumen sataessa tuntee sen ja osaa myös
luokitella sen tarkasti.
Lumi muuttaa maisemaa ja lumi
merkitsee eri ihmisille erilaisia asioita. Toisille huonoja ajokelejä, aikaisia
aamuja lumitöissä, kylmyyttä ja toisille taas talven iloja, lumileikkejä ja
hiihtolatuja. Lumi peittää ja kaunistaa ympäristöä, kätkee roskat ja koirien
jätökset, valaisee ja suojaa kylmältä, lumiluolassa tai -kiepissä on lämmin.
Aikaisemmin lumi auttoi ihmisiä monin tavoin. Ensilumen tuloa odotettiin, sillä
tiettömissä kairoissa kulkeminen helpottui matkan taittuessa poroilla tai
suksilla nopeasti. Lumeen piirtyneet jäljet paljastivat kulkijan ja auttoivat
metsästäjää saaliin jäljille.
Lumi merkitsee ihmisille monia
erilaisia asioita riippuen siitä, minkälainen suhde siihen on, millä tavalla
lunta osataan lukea ja tulkita. Poromies ei keskustele lumen kemiallisesta
koostumuksesta samoin sanoin kuin hydrologi, mutta silti hän voi tuntea lumen
jopa paremmin. Lumeen kuten luonnonresursseihin yleensäkin liittyvää tietoa on
kahdenlaista, ja ne eroavat toisistaan siitä huolimatta, että ne molemmat periaatteessa
pohjautuvat empiiristen havaintojen systemaattiseen keräämiseen, luokitteluun
ja käsittelyyn. Akateemisen, ns. tieteellisen tiedon, jota auktoriteetit ja
tutkijat tuottavat, lisäksi on olemassa perinteistä ja paikallista
ympäristötietoa, jolle paikalliset ihmiset perustavat luontaiselinkeinon
harjoittamisen. Sen tehtävänä on omalta osaltaan turvata yhteisön jatkuvuutta.
Vaikka ainoastaan osa yhteisön jäsenistä on ympäristötiedon asiantuntijoita, on
se holistista ja sosiaalista, koko yhteisölle kuuluvaa. Osa ympäristötiedosta
on ns. hiljaista tietoa, jota opitaan seuraamalla luonnon merkkejä ja eläinten
käyttäytymistä. Siinä kaikki aistit, niin näkö-, kuulo-, haju- ja
tuntoaistikin, ovat tärkeitä. Lunta on kokeiltava ja haisteltava, jotta sen koostumuksen
tai laadun tuntee. Tätä tietoa tai tietämystä ei pysty selittämään, vaan se on
opittava itse kokeilemalla eri tapoja. Keskustellessamme siitä, että ilman
lämpötilan ja lumen laadun voi tunnistaa katsomalla kuvaa tai ikkunasta ulos,
oli australialaisen professorin mielestä miltei käsittämätöntä. Hänelle kokemus
pohjoisen eksoottisesta lumimyrskystä oli aivan uusi.
Elinkeinoa koskevan sanaston laajuus
kertoo miten tärkeä asema tällä elinkeinolla alueella on. Klassisia esimerkkejä
tästä ovat inuiittien jää- ja saamelaisten tuntema lumisanasto. Lumisanojen
runsaus on kuitenkin perua jo aikaisemmalta pyyntikaudelta.
Poronhoitoyhteisöissä on monipuolinen maastoa, luontoa, sääoloja ja poronhoitoa
koskeva sanasto. Esimerkiksi pohjoissaamen huhtikuu, cuoŋománnu,
hankikuu liitetään poronhoitoon, sillä silloin hanki kantoi porosaamelaisten
muuttoraidon ja tokan. Usein muutto tapahtui öisin, koska kevätaurinko lämmitti
päivällä lumen takkalaksi, ts. lumi tarttui suksenpohjiin ja pehmitti
hangen upottavaksi.
Poronhoidon harjoittaminen perustuu
sille, että ihminen oli oppinut hyödyntämään eläinten käyttäytymistä.
Poromiesten tietämys eroaa muiden, eri ammatissa toimivien naapureiden ympäristötiedosta
myös siksi, että nämä eivät tarvitse sitä tietoa. Poronhoidon onnistumisen kannalta oli tärkeää oppia jo
nuorena tunnistamaan luonnonmerkkejä, ennustamaan säätä ja seuraamaan
vuodenaikojen vaihtelua ympäristössä. Poromiehen piti osata kulkea erilaisissa
ympäristöissä eri vuodenaikoina erilaisissa olosuhteissa. Lumi muuttaa maisemaa ja talvinen, lumen
peittämä tunturiylänkö tai suo näyttävät aivan toiselta kuin kesäkelillä.
Luonnonmerkkien tunteminen ja sään ennustaminen helpottavat työtä ja saattavat
jopa pelastaa. Jos etelätuuli lennätti
lunta hangelta, oli suojasää tulossa. Pyryä taas ennusti porojen hyppeleminen.
Luontoa ja säätä seuraamalla poromies tiesi, mistä porot oli haettava
pohjoistuulen jälkeen. Täällä etelässä pyry ennustaa liikennekaaosta, lumitöitä
ja lapsille mieluisia lumileikkejä. Olemme
– vai olemmeko? – oppineet varaamaan kulkemiseen enemmän aikaa, kun ennustetaan
lumen tuloa emmekä enää luota VR:n kyytiin, sillä viimevuotiset junaliikenteen
lumikaaoksista aiheutuneet myöhästelyt pelottavat.
Lumen
luokittelu
Lunta, jäätä ja luonnonoloja
koskevia tarkkoja ja kuvailevia termejä on saamen kielissä ja Lapin murteissa
satoja, jos ei tuhansia. Ne voi jaotella esimerkiksi seuraavalla tavalla
etnologi Israel Ruongin (Ks. Rolf Kjellström 2001.) tavalla: 1) lumen määrä, 2) lumen koostumus,
3) lumen kantavuus, 4) lumen pinta, taso ja keli, 5) olla lumenpeitossa, 6)
koskematon lumi ja jäljet lumessa, 7) kuura, huurre sekä muut jää- ja
lumipeitteet kasvistossa ja puissa, 7) lumen sulaminen ja häviäminen, 8)
jäävesi, 9) sulan maan ilmestyminen, esimerkiksi pälvet, 10) lumenviipymäpaikat
kesäisin, 11) miten erilaiset porojen talvilaitumet ovat saatavilla ja 12)
lumen pinnat. Lumen ominaisuuksista, määrästä ja laadusta riippuvat porojen
ruokailu- ja liikkumismahdollisuudet. Lumen määrästä puhuttaessa on voitu käyttää mittana joko ihmistä,
suksisauvaa tai poroa ja ilmaistu niiden avulla lumen määrä. Esimerkiksi lunta
on sauvan mitan, polveen asti tai poron mahaa myöten.
Poronhoidon luonteesta johtuen
erilaiset keli- ja sääolot on osattava erottaa. On osattava ilmaista myös lumisateen
laatu; esimerkiksi onko kyseessä räntä, pyry, tuisku, raesade, maatuisku,
kuuro, myräkkä vai mikä, sekä jääkö lumi puihin vai ei? Tuulella on oma
vaikutuksensa lumeen, sen kantokykyyn ja paksuuteen. Kuljettaako tuuli lunta,
miten tuisku lennättää lunta ja mihin kinokset muodostuvat? Myös maastolla on
suuri vaikutus siihen, miten lumi peittää maan. On myös olemassa paikkoja,
jotka jäävät lumettomiksi aivan kuten on myös ns. lumenviipymäpaikkoja, joista
lumi ei kesälläkään sula. Nykyään moottorikelkalla kuljettaessa lumituntemuksen
tarve on erilainen kuin suksilla ja porolla kuljettaessa. Nykyisin riittää jopa
vain se, että tietää, missä kelkalla voi kulkea, ts. ovatko syystalvella ovatko
vesistöt jäässä ja lunta tarpeeksi tai keväällä tarttuuko kelkka kinokseen.
Minkälainen on nykypäivän
poromiesten lumisanasto? Poronhoidon muutosta koskevaa väitöskirjaani (2002)
varten kysyin lumisanoja muutamilta haastattelemiltani poromiehiltä. Asiaa
erikseen kysyessäni he pystyivät luettelemaan noin kymmenen, jotkut jopa vain
viisi, erilaista lumen laatuun tai keliin liittyvää nimitystä. Osa näistä
sanoista on koko Suomessa tunnettuja yleiskielen nimityksiä, kuten hanki,
huurre, kinos, nietos, sohjo, tykky ja umpinen. Kaikki
haastateltavat nimesivät – joko asiaa erikseen kysyttäessä tai spontaanisti
haastattelussa – seuraavat sanat: hanki, kinos, sevä, siljo, sose, takkala ja
umpinen. Muutamat sanoista, esimerkiksi höttyrä, höyhtyvä tai
roustale voivat olla yksilöllisiä nimityksiä, joita muut eivät tunne.
Puulumelle, lumi- tai jääpeitteelle puissa tai kasveissa, on vanhastaan
tunnettu useita nimityksiä, mutta haastattelussa tutkittavani eivät niistä
maininneet kuin huurteen. Vaikka he muistivat yhteensä runsaat 30 erilaista
lumisanaa, uskon, että he tietävät niitä paljon enemmän, sillä tällaisten
tietojen kerääminen ja dokumentointi vaatii useita, jopa satoja keskusteluja
saman haastateltavan kanssa monia vuosia kestävän työperiodin aikana, kuten ruotsalainen toimittaja Yngve Ryd huomattaa. Hän on julkaissut kirjan jokkmokkilaisen poronhoitajasaamelaisen Johan Rassan tuntemasta ja käyttämästä lumisanastosta. (Ryd 2001).
Huolimatta teknologian kehityksestä,
uusista työvälineistä ja muista poronhoidon kokemista muutoksista on lumen
vaikutus poronhoidossa edelleen suuri; se on sekä etu että uhka. Sevä,
takkala, nuoska ja hanki kertovat poronhoidolle elintärkeistä lumen
ominaisuuksista, miten poro voi kaivaa ruokaansa lumen alta ja miten poromies
voi liikkua porometsässä. Miten lunta tulee ja luonnollisesti myös se,
minkälainen pohja – sula maa vai routa – tulee lumen alle, on poronhoidon
kannalta yhä edelleen tärkeää, vaikka poronhoidossa käytetään apuna modernia
teknologiaa.
Vaikka lumi ei toimeentulon kannalta
ole monille niin tärkeä kuin poronhoidossa, on lumella suuri merkitys
mielikuvissamme, sillä lumipeite on monille meistä joulun edellytys. Lumi
kuuluu olennaisesti lapsuuden jouluihin ja valkeasta joulua haaveillaan myös
joululauluissa. Tuleeko valkea joulu? Jos ei, niin millä keinoin joulupukki
pystyy matkustamaan? Monissa perheissä olennainen kysymys näin joulukuussa.
Itselleni olennaista on tällä hetkellä se, että pääsen toivottavasti nyt
hiihtämään jo itsenäisyyspäivänä, vaikka latuja ei vielä täällä kotilähiössäni
olekaan vielä tehty.
PS. Pakkaskuva on täältä. Kiitokset sukulaisille kuvan lainasta!
Niin mahtavat maisemat noissa kuvissa, että heti alkoi tehdä mieli lähteä jouluksi sinne. Kyllä minä aina jouluaattona sitä lunta tänne kaipaan, mutta muuten en välitä, kun täällä syntyy jo ensimmäisen lumihiutaleen tullessa kaaos.
VastaaPoistaMutta hieno idea tulla Lompoloon joulunviettoon! Tuota linkistä voit varata hyvän mökkimajoituksen ja voin sitten järjestää teille kulttuuri- ja liikuntaohjelmaa!
PoistaEhkä ensi vuonna, nyt tulee ilmeisesti kiinalaisia jouluvieraita.
PoistaKerro heti, koska laitan mökin varaukseen!
PoistaLunta kuvaava kieleni on niin köyhä, että en pysty sanomaan noista kuvista muuta kuin että upeita ovat!
VastaaPoistaSevä, siljo, sose, takkala, umpinen, höttyrä, höyhtyvä, roustale – sanoja, joita en ole ennen kuullut, mutta jotka kertovat, kuinka luonnon mahti opettaa tarkkaavaiseksi, kuuntelemaan ja näkemään kuka on kuka ja mikä on mikä. Tuo kyky on jo suurelta osin menetetty, kuten tuolla alussa mainitsit, ensilumi kun aina pääsee yllättämään meidät etelämpänä asuvat.
Kaikkeahan ei pysty pukemaan sanoiksi, sillä on niin paljon hiljaista tietoa, jota käytetään, opitaan ja siirretään muilla aisteilla.
PoistaTeillä on siellä meri, josta löydät aivan vastaavanlaista tietoa, jota eivät ne osaa, joilla ei ole merta. Minusta syksyinen merikin on upea!