Sain Haaparantaan suuntautuneelta työmatkalta lainaksi ystävältäni
kaksi Saksassa erittäin suosittua dekkaria tai krimiä, kuten siellä niitä
nimitetään ja näiden kirjojen kannessakin luki, että “ein Lappland-Krimi”. Pohjoismaalaisten
kirjoittamat Skandinavia-krimit ovat olleet suosittuja Saksassa jo monta
vuotta. Myöskin Saksan eri alueille tai paikkakunnille sijoittuvat dekkarit
ovat suosittuja. Paikkakuntien kirja- tai turistikaupoista löytyy aina isot
pinot alueelle sijoittuvia krimejä. Niitä löytyy niin Hampurista, Kölnistä,
Rügenin saarelta tai vaikkapa alpeilta. Ne ovat myös hyvä tapa opiskella kieltä
tai paikkakunnan kulttuuria. Itse opiskelin aikoinaan saksaa ja uuden
väliaikaisen asuinalueen Baselin ja Elsassin tapahtumia lukemalla Hansjörg
Schneiderin luoman komisario Hunkelerin arjesta. Myöhemmissä krimeissa Hunkeler
viihtyi yhä enemmän Elsassissa sijaitsevassa talossaan ja nautti paikallisia
herkkuja, kun ensimmäisissä kirjoissa hänen vapaa-ajan vietto ja seurustelu
Baselin alamaailman kanssa oli hieman “liikkuvampaa”.
Pääsiäisenä lukemani kaksi dekkaria sijoittuvat Jokkmokin alueelle
Pohjois-Ruotsiin. Niiden kirjoittajaksi merkitty Klara Nordin on Jokkmokiin 2008
muuttanut saksalainen Hiltrud Baier.
Pseudonyymi Klara Nordin on tarkoituksella valittu. Ensinnäkin
ruotsalaiselta kalskahtava nimi kertoo pohjoismaisen rikoskirjallisuuden
nauttimasta suosiosta Saksassa ja toiseksi se vie lukijan ajatukset
uskottavasti Ruotsin Lapista kirjoittavaan kirjailijaan. Klara on myös
kirjailijan toinen nimi ja sukunimi Nordin viittaa puolestaan pohjoiseen. Näin kirjoittaja
kertoi Hannele Kentän Pohjolan Sanomissa aiemmin talvella kirjoittamassa
artikkelissa, jossa esiteltiin nämä molemmat kirjat, esikoisteos Kuolemantulet
eli Totenleuchten sekä viime syksynä
ilmestynyt Septemberschuld, Syyskuun
velka. Kirjoja ei ole ainakaan vielä käännetty edes ruotsiksi saati suomeksi.
Niistä näkee selkeästi, että ne on tarkoitettu Skandinavian ulkopuolisille
lukijoille, sillä niin tarkasti on selostettu meille niin tutut asiat. Tarkkuus
ja lukemattomat yksityiskohdat ovat näissä teoksissa tae kirjoittajan
pitkäaikaisesta (Ruotsin) Lapin ja saamelais-kulttuurin tuntemuksesta ja
rakkaudesta niihin. “Saamelaisen
elämäntavan valikoituminen tapahtuma-alustaksi oli yksi
menestystekijöistä. Se kiinnostaa niin kirjoittajaa kuin lukijoitakin”, sanoo
kirjailija Hannele Kentän haastattelussa 16.1.2016.
Nordinin
esikoisdekkari Kuolemantulet alkaa Jokkmokin Talvatis-järven sulaan moottorikelkalla
ajaneen nuorukaisen kuolemasta. Myöhemmin Jokkmokin kuuluisien talvimarkkinoiden aikana tapahtuu
paljon muuta paikkakunnalle tulleen göteborgilaisen toimittajan yrittäessä tutustua
saamelaiseen kansanparannukseen tehtävänään kirjoittaa tästä artikkeli.
Asuessaan erään kirjan keskushahmon luona – hänet tavataan myös myöhemmässä
teoksessa – hän tutustuu moniin kyläläisiin, saamelaisten historiaan ja
paikkakunnan salaisuuksiin. Monet yksityiskohdat ovat totta myös todellisessa
elämässä, kuten Talvatis-järven sula kohta, johon poika hukkuu alussa.
Saamelaiset,
ympäristökonfliktit, luonnon puolesta taistelu ja poronhoito ovat tärkeässä
osassa Nordinin viime syksynä julkaistussa Syyskuun velka, Septemberschuld -krimissä.
Murhan ja paikallishistorian lisäksi
lukija saa tietää paljon myös saamelaisalueen ympäristökonflikteista, kuten Ruotsin
Lapin kaivosten ikävästä historiasta, uusista kaivoshankkeista ja ennen kaikkea
vesakkomyrkytyksistä, jotka sitten ovatkin tärkeässä osassa murhajutun
paljastumisessa. Tässäkin kirjan alkusivuilla tapahtunut porojen tappamiseen
käytetyllä pulttipistoolilla tehty murha liittyy vuosikymmeniä sitten tehtyyn
ja salaisuudeksi jääneeseen surmaan.
Kirjoista
tulevat esille myös nykypäivän mutkikkaat ja hankalat perhesuhteet,
työssäkäyvän naisen hankaluudet yhdistää lapsen hoito ja tärkeän työn
epänormaalit työajat. Molemmista kirjoista huokuu myös tekijän tietämys
saaamelaiskulttuuria ja Ruotsin Lapin tapahtumia kohtaan. Nähtävästi ne ovat
myös kuluneet hyvin saksalaisten käsissä, sillä ainakin esikoiskirjaa on myyty
paljon.
Koskahan
vastaavia Lappi-dekkareita ruvetaan kirjoittamaan ja julkaisemaan meille
suomalaisille? Muutamia on toki ilmestynytkin, viimeksi Milla Ollikaisen
Kolariin sijoittuvat dekkaritrilogia Veripailakat,
Vesiraukka ja Pirunkuru. Ne vain ovat niin “toimittajamaisesti” tehtyjä,
nopealukuisia dekkareita. Vaikka niissä käytetäänkin paikallista perinnettä ja
historiaa hyväksi, niin tietty “lehtijuttumaisuus” tekstissä ei vie niitä
vaikkapa saksalaisdekkareiden tai Åsa Larssonin tasolle. Onneksi Åsa Larssonin
dekkareiden filmatisointeja voi nyt odotella…
Kirjailijan kuva hänen sivulta: http://www.klaranordin.de |
Eipä ole tullut luettua, vaikka jossain kaupassa olen noita kirjoja nähnytkin. Jotenkin on ärsyttänyt, että esim. joku saksalainen tekee "ruotsalaisia" tv-sarjoja nimellä Inga Lindström ja ihmiset luulee häntä sitten ruotsalaiseksi.
VastaaPoistaNuo olivat ihan ok krimejä, mutta selkeästi kirjoitettu Skandinavian ulkopuoliselle yleisölle, sillä fokus oli niin usein - toki tärkeissä - pikkuasioissakin ja ne oli tarkkaan selitetty. Tuo eka on kai e-kirjanakin ostettavissa.
Poista