Ruotsalaiset sotilaat auttamassa evakkoja auttamassa Haaparannalla. Kuva: Sverigesradio, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=5994736 |
Olen
täällä kirjoittanut jo lukemattomia kertoja Lapin sodasta, jota kesti vajaan
vuoden, syksystä 1944 huhtikuuhun 1945. Sinä aikana Lappi tyhjennettiin eli sen
siviiliväestö joutui jättämään kotinsa ja tavaransa ja lähtemään muualle evakkoon. Osa, noin 60 000 ihmistä lähti evakkoon Pohjois-Ruotsiin, loput
Pohjanmaalle. En mitenkään halua väheksyä Karjalan evakoiden asemaa, tilannetta
ja historiaa, sillä he joutuivat jättämään kotinsa ikiajoiksi toisen maailman
sodan jälkeen, mutta onkohan tämä jatkuvalta tuntuva puhe vain Karjalan
evakoista aiheuttanut sen, että muista evakoista ei puhuta olleenkaan eikä
heitä muisteta Suomessa edes olleen? Viime syksynä asia oli hieman esille, kun
pakolaisia tuli Suomeen Haaparannan ja Tornion kautta. Sain Lapin sodan näkymättömyydestä
taas oivan muistutuksen viime viikolla, kun luennolla ihan sivulauseessa
mainitsin Lapin sodan ja evakot. Eräs opiskelija kysyi sitten, että mikä se
Lapin sota oli ja kuuluiko se näihin I tai II maailmansotiin?
Lapin
sodasta on viime aikoina jonkin verran kirjoitettu, sitä tutkitaan myös nykyään
ja siitä on pidetty seminaareja. Ehkä se kiinnostaa etupäässä vain Lapista
lähtöisin olevia, niitä, joiden suvun historiaan ja kulttuuriperintöön kuuluu
evakkoaika tai Lapin sodassa taisteleminen? Lapin sodasta on kirjoitettu
perinteisiä sotatutkimuksia, esimerkiksi Mika Kuljun Lapin sota (2013) ja Tornion
maihinnousu (2009), mutta kotiin jääneet eli lapset, puolisot ja perheet
huomioon ottama tutkimus alkoi oikeastaan jo – tai vasta – 1999 Maria Lähteenmäen
teoksella Jänkäjääkäreitä
ja parakkipiikoja. Lappilaisten sotakokemuksia 1939–45. Sen jälkeen on ilmestynyt
teoksia tai artikkeleja, joissa Lapin sotaa on käsitelty myös muista kuin
perinteisen historian tai sotatutkimuksen näkökulmasta. Evakkoajasta on
ilmestynyt myös eri kunnissa muistelmakokoelmia. Viime vuonna
ilmestynyneessä Ville Kivimäen ja Kirsi-Maria Hytösen toimittamassa Rauhaton raja. Suomalaiset ja sodan
päättyminen 1944–1950 -teoksessa on yksi suoraan Lapin
jälleenrakentamisaikaa käsittelevä artikkeli eli Marja Tuomisen Lapin ajanlasku. Menneisyys, tulevaisuus ja
jälleenrakennus historian reunalla.
Mutta
aina jaksaa ihmetellä myös sitä, miten suuret kustantajat nähtävästi kunnian-
ja rahanhimossaan teettävät – erityisesti – sota-aikaa käsitteleviä teoksia
kirjoittajilla, joiden kynänjälki on – ainakin tutkimuksia lukeneen mukaan –
suhteellisen sujuvaa, mutta jättää vastaamatta kysymykseen, mikä siinä
teoksessa olikaan sitä uutta ja mainostettua käänteentekevyyttä? Miten lukea
teosta, joka mainoksen mukaan on rohkea tai uusi tulkinta ja asettaa käsitykset
Lapin sodasta uuteen valoon, mutta itse kirjasta ei sitten käy ilmi, mihin
lähteisiin ne uudet näkökulmat ja yksityiskohdat sitten pohjautuvat? Ei
muistitieto, ihmisten ääni tai haastattelut ole olleet vuosikymmeniin mikään
uusi asia tutkimuksissa tai -kirjallisuudessa.
Muistitietotutkimusta, arkistojen
kyselyvastauksia ja haastatteluja on paljon käytetty myös historiassa ja jopa
Lapin sodasta kertovissa artikkeleissa ja teoksissa. Miten voidaan Lapin
sodasta julkaista vuonna 2015 teos, Jätetyt
kodit tuhotut sillat, Lapin sodan monta historiaa (Otavan julkaisema ja kirjoittajina
tietokirjailijat Veikko Erkkiä & Pekka Iivari), jonka lähdeluettelosta
puuttuvat viime vuosina tehdyt Lapin sotaa käsittelevät tutkimukset? Teoksessa
käsitellään mm. asioita, josta on viime vuosina tehty jopa väitöskirja (Marianne Junila 2000: Kotirintaman
aseveljeyttä. Suomalaisen siviiliväestön ja saksalaisen sotaväen rinnakkaiselo
Pohjois-Suomessa 1941-1944). Toki tästä suomalaisten naisten ja
saksalaisten sotilaiden välisiä suhteita käsitellyt kirjallisuus
(romaanikirjallisuus) on otettu kirjaan mukaan: "Heidän kuvaukset ovat
hyvin uskottavia ja dokumentaatioarvoakin sisältäviä" (sivu 172). Myös saamelaisten evakkotaipaleesta on Veli-Pekka Lehtola kirjoittanut teoksen Saamelaisen evakko. Rauhan kansa sodan jaloissa, 1994. Fiktion
käytöstä tutkimuksessa aineistona, taustana tai muuten on hyväksytty ja siitä
on keskusteltu tieteessä paljon, joten en puutu siihen tässä. Ihmettelen vain
tietyn tutkimuksen täydellistä pois jättämistä tässä yhteydessä. Ai niin,
tämähän ei ollutkaan tieteellinen teos, mutta lukija huomaa kirjaan sisältyvän
sanoman: lappilaiset pakenivat Ruotsiin ja Pohjanmaalle peläten Venäjää ja koko
Lapin sota käytiin Neuvostoliiton vaatimuksesta ja, että kirjassa saksalaiset
esitettiin inhimillisinä ja heidän tekojaan ja toimiaan
ja niihin johtaneita syitä korostettiin. Ehkä menneisyydenhallintaan (Vergangenheitsbewältigung) olisi kannattanut ottaa
mallia Saksasta ja muistaa, mitä sillä tarkoitetaan. Se tarkoittaa sitä,
että avoimesti pystytään käsittelemään menneisyyden eri vaiheita, myös niitä,
joista mieluusti vaiettaisiin ja käsitettäisiin ne parhain päin.
Tämä kirjoitus ei ole mikään arvostelu ko. teoksesta,
vaan Lapin sodasta ja Lapin jälleenrakennusajasta kiinnostuneen tutkijan
ihmettelyä kirjasta, josta on toki ilmestynyt kiittävä arvostelu Helsingin Sanomissa 2.10.2015.
Hei Helena Ruotsala, kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksestasi.
VastaaPoistaItse heräsin tietämättömyyteeni Lapin sodasta noin puolitoista vuotta sitten. En vieläkään tiedä konfliktista läheskään niin paljon kuin haluaisin, mutta olen sittemmin kiinnittänyt huomiota konfliktin näkymättömyyteen mediassa verrattuna talvi- ja jatkosotaan. On tosiaan mielenkiintoista, miten Lapin sodan evakoita ei juurikaan julkisuudessa muisteta. Syitä tähänkin on varmasti monia, mutta parempi etten niitä ala ilman sen parempaa tietoa spekuloimaan.
Listaat monta sotaa käsittelevää tutkimusta, jotka vaikuttavat mielenkiintoisilta. Lähteenmäen ja Lehtolan teoksia olen joskus silmäillytkin, kenties kesän aikana syvennyn niihin kunnolla. Erikoista, että Erkkiä ja Iivari ovat jättäneet käyttämättä niinkin selvästi aiheeseensa liittyvän tutkimuksen kuin mainitsemasi Junilan väitöskirjan. Suosittelisitko silti teosta henkilölle, joka haluaa tietää Lapin sodasta enemmän, vai olisiko sinulla ehdottaa jotain muuta teosta, joka käsittelisi samoja aiheita paremmin kuin Erkkiän ja Iivarin tutkimus?
Kiitos Harri! Kyllä tuo Junilan väitöskirja on aika tiiliskivi, mutta kaikkeahan siitä ei tarvitse lukea. Lisäksi hän lienee kirjoittanut asiasta artikkeleja ja muista myös Virpi Suutarin elokuva, jossa puhuvat sekä Saksaan lähteneet naiset että heidän aviottomat lapsensa. Kaikkia nämä naiset eivät vielä tuossa elokuvassakaan suostuneet kertomaan. Ja monet Lapin sodasta kertovat romaanit, kuten Katja Ketun Kätilö ja Heidi Köngäksen Dora Dora ovat mielestäni hyviä ja suositeltavia, tosin se Kätilön kieli voi säikäyttää muuta murretta puhuvat. En ole vielä ehtinyt kuin aloittaa tuon Rauhaton rauha -kirjan. Minun on hankala suositella mitään kokonaisia teoksia (tuo Lähteenmäen teos on hyvä, mutta se on kai hankalasti saatavilla), sillä artikkeleja ilmestyy tai on ilmestymässä; esim. uusin Kulttuurintutkimus 4/2015, osa on netissä. Myös Rovaniemen maakuntamuseon Wir waren Freunde -näyttelyesite on hyvä ja suht lyhkänen; siinä on myös ystävyys- ja muista suhteista.
VastaaPoista