Toisesta maailmansodasta on kulunut jo reilut 70
vuotta, mutta mitä silloin Lapissa tapahtui, on aika monella etelän ihmiselle
jäänyt hämäräksi. Lapin maakuntamuseon keväällä – veteraanipäivänä, jolloin
Lapin sota päättyi – avatussa erikoisnäyttelyssä on otettu tarkastelun
kohteeksi suomalaisten (etupäässä siviilien kuten naisten ja lasten) ja saksalaisten kohtaamisia
Lapissa vuosina 1940–1944. Näyttelyssä paikkana on etupäässä Rovaniemi ja
jonkin verran mm. Petsamo. Näyttelyn nimi Wir waren Freunde - olimme ystäviä, on monimerkityksellinen, sillä sen voi ymmärtää kertovan ensinnäkin ystävyyssuhteista, jotka vallitsivat suomalaisten ja saksalaisten välillä, mutta myös suomalaisten katkeruudesta Lapin polttamisesta ja saksalaisten katkeruudesta suomalaisten aseveljien äkkiä päättyneestä ystävyydestä, suorastaan petturuudesta.
Sekä näyttelyn teema että aika ovat tarkasti
rajattuja, sillä näyttely kertoo nimensä mukaisesti saksalaisten ja
suomalaisten välisistä kohtaamisista II maailman sodan aikaan, joten Lapin sota on
rajattu tästä pois. Tosin Lapin sodan Saksan armeijan tekemistä tuhoista
kertova dramaattinen kuvakavalkadi on katsottavissa Arktikumin alakerrassa.
Tämän erikoisnäyttelyn kuvat ja esineet koostuvat suurelta osin Lapin maakuntamuseolle
tulleista lahjoituksista. Osa esineistä on lainattu näyttelyä varten. Suurin
osa kuvista on aiemmin julkaisemattomia ja peräisin monenlaisista
kotialbumeista; osa niistä on saksalaisten sotilaiden ottamia.
Tuskin monikaan Lapin maakuntamuseon näyttelyistä on
saanut niin paljon julkisuutta osakseen kuin tämä – sekä hyvässä että pahassa ja nimenomaan ennen koko näyttelyn avajaisia.
Näyttelyssä oli tarkoitus jakaa, hieman provosoivana lahjana, kävijöille
tulitikkuaski, jossa oli nimi Wir waren
Freunde, mutta se kiellettiin "tulenarkana". Näyttely ei ole jättänyt kävijöitä
koskettamatta, sillä erilaisia mielipiteitä on julkaistu esimerkiksi lehdissä.
Miten tällaiseen ristiriitaiseen ja lappilaisia vieläkin paljon koskettaneeseen
asiaan voi oikein suhtautua? Tärkeintä on kuitenkin se, että tästä erilaisia
mielipiteitä vieläkin kokoavasta asiasta on tehty näyttely, joka on saanut
laajasti huomiota. Toisen maailmansodan aikaisista asioista tulee voida puhua,
vaikka Suomessa ei olekaan käyty läpi samanlaista menneisyydenhallintaprosessia
kuten esimerkiksi Saksassa – toki hieman muista syistä. Karjala on Suomessa
saanut tai ottanut liian suuren roolin toisen maailman sodan tappioista puhuttaessa
ja näin Lappi on ollut helpompi unohtaa.
Suomi jätti tai oikeastaan antoi Lapin saksalaisten
sotilaiden haltuun jatkosodassa. On niin helppoa puhua tässä kohtaa ”yhteistyöstä”.
Silloin Lapissa oli noin 220 000 Saksan armeijan jäsentä ja Rovaniemellä noin 6 000 eli saman verran kuin paikallisia asukkaita.
Täsmällistä määrää on vaikea sanoa, mutta Saksan sotavoimien lisäksi mukana oli
myös työjärjestö Organisation Todtin väkeä, työvelvollisia, ns.
Hilfswilliegereitä eli työjoukkoja etupäässä Saksan miehittämiltä alueilta ja
vankeja. Kaikki sotilaatkaan eivät olleet saksalaisia, sillä Lapin rintamalla
oli mm. sudeettisaksalaisia sekä Itävallasta ja nyt Italialle kuuluvasta
Etelä-Tirolista miehiä. Kannattaa muistaa, että Lapissa oli tuohon aikaan noin
132 000 ihmistä, siis miltei puolet vähemmän kuin saksalaisia. Määrästä
johtuenkin ihmisten muistissa ja kuvissa on valtavia määriä marssivia
saksalaisia ”paraatisotilaita” tai autokolonnia.
Näyttelyn johdanto ja muut tekstit ovat kolmella kielellä. |
Minulla oli todellinen asiantuntijaopas näyttelyssä,
Hanna Kyläniemi, joka oli yksi näyttelyn tekijöistä. Hän myös kertoi enemmän
näyttelyn ja sen esineiden taustoista kuin näyttelytekstit ja julkaisu
kertovat. Näyttelyssä oli tekstejä ja kuvia miltei saman verran kuin esineitä,
mutta asia nähtävästi vaati sen. Kuvien avulla asiat tulivat selkeämmiksi. Näyttely
jakautui muutamaan osioon ja esimerkiksi ns. propagandahuone oli erillään. Siellä
saattoi tutustua mm. henkilöpalvontaan, vapaa-ajanviettoon, Suomen päämajan
alaiseen yhteysesikunta Roihin, saksalaisille toimitettuun lehteen
Lappland-Kurier ja myös muuhun toimintaan, jonka tarkoitus oli saada väestö
myötämieliseksi saksalaisille – jos ei jo ollut. Osa näyttelystä kertoikin
erilaisista saksalaisupseereista, kuten vuoristoarmeijan komentajasta Eduart Dietlistä,
jonka tehtävänä oli myös näyttäytyä ystävällisenä hahmona siviiliväestölle.
Hänet saattoikin bongata useista kuvista; miehen, jota narvikilaiset tai
norjalaiset eivät muistele hyvällä, mutta näyttelyssä hänet esitellään
hyväntekijänä ja ”Narvikin sankarina”, jota hän toki olikin toiselle puolelle
sotaa.
Varisten myyminen kanalintuina loppui kun saksalaiset tutustuivat paremmin lintuihin. |
Koska kyse on kohtaamisista, niin näyttelyssä tulee
esille myös se saksalaisten sotilaiden humaanimpi puoli, joka on jäänyt sodan
ja tuhotun Lapin alle. Koska saksalaisia oli Lapissa ja Rovaniemellä niin
runsaasti, heidän monipuolinen vapaa-ajanviettonsa on myös iso osa näyttelyä.
Saamme tutustua rovaniemeläispoikien ja saksalaisten kaupankäyntiin, erilaisiin
kutsuihin, maalausharrastuksiin sekä rakkaustarinoihin, jotka eivät aina
päättyneet onnellisesti sekä avustustoimintaan. Näyttelyssä oli paljon näistä
kertovia kuvia. Jotenkin pysäyttävä oli se osa, missä kerrottiin saksalaisten
olevan Rovaniemellä ”lomalla kuolemasta, Urlaub vom Tode”, sillä rintamalle saapunut
urheileva sotilas komennettiin osallistumaan Ounasvaaran kisoihin ja tämä
tuntui lomalta kuolemasta. Mieleenpainuva yhä tänään oli kertomus erään
Petsamossa tavanneen pariskunnan, Liisan ja Siegfriedin rakkaustarinasta, jossa
avioituminen tyssäsi kansallissosialistisen Saksan määräyksiin alempiarvoisesta
rodusta, ts. kansallissosialististen byrokraattien mukaan tyttö omasi vahvoja
itäisiä piirteitä ja oli ”ruma”, joten hän ei ollut sallittava naimakauppa. Rakastanut
Siegfried oli kirjoittanut noin 100 kirjettä Liisalle ja ne olivat yhdessä
piirongissa näytteillä.
Suomalaisille tällainen vierasmaalaisten joukko
merkitsi monia asioita: kaupankäyntiä, avustuksia, erilaisia ystävyyssuhteita
ja vieraita. He työllistivät paikallisia ja maksoivat parempaa palkkaa kuin
muut ja asuivat myös paikallisten taloissa vuokralla. Näyttelyssä tulee esille
se, miten monilla sotilailla oli lapsia kotona ja tätä ikävää poistaakseen he
olivat ystävällisiä paikallisille lapsille. Myös saunasta ja sen tuomasta
yhteisymmärryksestä kerrottiin sanoin ja kuvin. Näyttelyssä oli mukana myös sanaluetteloja ja pieni vihkoja, joihin paikalliset olivat keränneet "tarpeellisia" sanoja saksaksi ja suomeksi.
Rovaniemi koki myös mielettömän rakennusbuumin sodan
aikana, sillä näyttelyssä olevaan karttaan oli merkitty saksalaisten
hallinnoimat ja rakennuttamat alueet ja rakennukset. Saksankielisiä
paikannimikylttejä ja rakennuksia nousi joka puolelle ja osa nimistöstä
tunnetaan vielä tänäänkin.
Yksi pieni osa näyttelyä kertoo saksalaisten sotavankileireistä,
joita Lapissa on arveltu olleen noin 100. Sallassa sijainneen pääleirin, Stalag
109 lisäksi oli eri tarkoitukseen haara-, työ- ja rangaistusleirejä, joiden
vankimäärät ja työkohteet vaihtelivat. Sotavankien hankalasti arvioitu määrä,
nähtävästi 30 000, joista 9 000 vangittu Suomen rintamalla ja kova
kohtalo puhuttavat edelleen. Näyttelyssä oli mm. museolle lahjoitetut vangin
olkikengät, jotka olivat käytössä Tervolan Koivun kylän Lintupirtin leirillä.
Olkikenkiä pidettiin omien kenkien päällä lisäsuojana.
Vankileiristä kertova osuus. |
Osa propagandahuoneesta ja kenraalinmajasta säästyneet ovet. |
Näyttelyssä tuli esille myös saksalaisaikaa koskevat
pelot ja viha, jotka kohdistuivat mm. Kenraalinmajan kohtaloon (rakennus
päästettiin huonoon kuntoon ja purettiin, mutta siitä on näytteillä pari ovea) ja
suhtautumisena Norvajärven saksalaissotilashautausmaan avaamiseen.
Jotkut näyttelyesineet, kuten vaikkapa metallinen
Edelweiss eli alppitähti, joka oli Itävallan alppijääkäreiden tunnus jo
aiemmin, ovat löytyneet näyttelyyn ehkä hieman salaa. Kukasta tuli Saksan
vuoristojääkäreiden tunnus ja sitä käyttivät lakissaan Wehrmachtin vuoristojääkäridivisioonien
sotilaat. Jotkut antoivat näitä muistoksi tyttöystävilleen. Näyttelyssä oleva merkki
on löytynyt sodanaikaisia saksankielisiä kirjeitä sisältäneestä puulaatikosta.
Useissa kuvissa sota näyttää olevan kaukana – kuvaahan
näyttely juuri rintamantakaista elämää ja siellä tapahtuvaa kanssakäymistä. Museoiden tehtävä on näyttelypolitiikassaan ottaa esille myös ristiriitaisia, vaikeita asioita ja erityisesti myös sellaisia, joilla on tärkeä merkitys huolimatta siitä, että niihin suhtaudutaan edelleen ristiriitaisesti. Joko ystävistä vihollisiksi muuttuneita saksalaissotilaita saa esittää inhimillisinä edes vuonna 2015? Hehän olivat inhimillisiä ja ystäviä Lapissa ja Rovaniemellä ennen Lapin sotaa. Toki on ymmärrettävää, että heidän kanssaan tekemisissä olleet ja heidän jälkeläiset eivät aina edelleenkään tiedä miten suhtautua asiaan. Muistan itsekin sen hämmennyksen tai oikeastaan vihansekaisen hämmennyksen, kun interraililla vuonna 1980 tapasin tirolilaisten ystävieni sukulaismiehen, joka tervehti minua suomeksi. Hän oli ollut aikoinaan Lapissa rintamalla.
Kaiken
kaikkiaan näyttely on erittäin tarpeellinen, sillä se kuvaa Lapille monin
tavoin tärkeää ja ristiriitaista ajanjaksoa, josta kaikki eivät oikein vieläkään ole
valmiita keskustelemaan. Tästä kertoo esimerkiksi Virpi Suutarin elokuva
saksalaissotilaiden naisista tai Lapin sotaa käsittelevä uusi kirjallisuus,
jossa yritetään Lapin sodan ja evakon tapahtumia ”pestä”, esimerkiksi tämä teos. Tästäkin, samoin kuin
saksalaisajasta Lapissa on monenlaisia näkemyksiä, mutta historia on tunnettava
ja tunnustettava. Ehkä myös tietynlainen menneisyydenhallinta olisi hyväksi.
Sitä voidaan odottaa nyt käynnissä olevilta tutkimushankkeilta, joissa
esimerkiksi Lapin sotaan voidaan suhtautua kiihkottomammin kuin ennen. Vaikenemisen aika on ohi.
Näyttelyssä Lapland’s dark heritage -projekti keräsi tietoa
kävijöistä. Lisäksi näyttelyssä oli kolme valokuvaa, jotka saattoi herättää
henkiin lataamalla ilmaisen kuvasovellutuksen netistä. Valitettavasti en saanut
tätä mobiilisovellusta vielä toimimaan, joten en tiedä miten kuvat muuttuisivat
eläviksi. Kuitenkin idea historiallisten valokuvien henkiin herättämisestä on
kokeilun arvoinen. Museo on järjestänyt nyös näyttelyn teemoihin liittyviä työpajoja.
Näyttely on auki 10.1.2016 asti ja siitä on julkaistu näyttelyluettelo
(Lapin maakuntamuseon julkaisuja 17). Kannattaa käydä katsomassa. Toivottavasti
ehdin sinne vielä toisenkin kerran. #Museokortti# toimii myös Arktikumissa.
Kiitos Helena! Kiitos ajatusten avaamisesta ja näyttelystä. Minunkin on käytävä siellä toistamiseen. Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että Lapin tapahtumat toisen maailmansodan aikaan ovat jääneet liiaksi huomiotta ja että on jo aika puhua, muustakin kuin hakarististä naisten ja heidän lastensa - ja jopa lastenlasten otsassa. Puhua myös Lapin evakoista, ei ainoastaan Karjalan evakoista ja heidän "asuttamisestaan", Haluaisin todella tielää, miten palanut Lappi korjasi vaurionsa, ja miten ihmiset pohjoisessa rakensivat elämänsä tyhjästä uuteen alkuun.
VastaaPoistaKiitos Anna! Kyllä se oli minullekin ajatuksia avaava näyttely; mulla oli tosin hyvä opastuskin siellä. :) Olen myös samaa mieltä kuin sie, että Lapin sota-aikaisista tapahtumista ei ole tehty tutkimusta tai puhuttu, kun se Karjala on vain muistoissa... Toki en halua mitenkään vähentää Karjalan ja sen menetyksen merkitystä. Ensin Lappi tyhjeni evakkoon, sitten jälleenrakennus ja sitten taas 60-70-luvuilla "suuri muutto" Ruotsiin. Kyllähän siinä oli tapahtumia yhdelle maakunnalle... Tosin muutto koski muitakin alueita, mutta Lapista tyhjeni silloin paljon kyliä.
VastaaPoistaTosi mielenkiintoista. Noi tulitikut olis ollut niin hieno idea, en olis pannut saksalaisenakaan pahaksi. Varmaan oli Lappi lomaa verrattuna Stalingradiin.
VastaaPoistaOlisko niin, että karjalaisista on puhuttu enemmän, kun heitä ilmeisesti oli kuitenkin isompi porukka?
Toki määräällisesti, mutta kyseessä on muut asiat, kuten Kalevalan löytöpaikka ja se mitä Karjala on merkinnyt eteläsuomalaisille. Mutta kyllähän Karjalan evakot saivat myös huonoa kohtelua osakseen. Esimerkiksi Helsingissä (siis ao. viranomaiset) eivät edes tajunneet, mitä Lapin sota merkitsi siellä. Että todella melkein koko Lappi oli tuhottu. Rovaniemeläiset virkamiehet joutuivat vastaamaan ihmettelyihin ja kysymyksiin, että oliko sielä jotain poltettu. (En muista nyt sanamuotoja, mutta se ei liene nyt tässä tärkeää.)
PoistaMun mielestä tulitikkurasialahja olisi ollut aika mauton, haluttiin sillä provosoida tai ei (ilmeisesti haluttiin). Johonkin poliittisia vitsejä, (viha)pilakuvia ja propaganda -näyttelyyn ennemmin yhdistettävissä. Sellainenhan tämän näyttelyn ei ole tarkoitus olla.
VastaaPoistaAikoinaan Pojat -elokuvahan synnytti keskustelua, tai murti vaikenemista Lapin siviilien sodanaikaisesta kohtalosta. Keskustelun aihe oli erittäin vaikea ja on osin edelleen. Näyttely on todella tarpeellinen ja näkisin sen mielelläni. Ei sitä saisi kiertonäyttelyksi vaikka johonkin Suomi-Instituuttiin tänne keskisempään Eurooppaan. Voisi kiinnostaa täkäläisiäkin.
Juuri viikolla oli Saksan jollain kanavalla ohjelmaa saksalaissotilaiden jälkeläisistä Lapissa, äitien vaikenemisesta, häpeästä, syrjimisestä, isien etsimisestä, liian myöhään löytyneistä ...
Karjalaisista olisi vaikka mitä kun itselläkin on syvä siirtokarjalaisperintö.
paskeriville
Kyllä mieki muistan sen ajan, kun saksalaisia käytiin tervehtimässä helistämällä tulitikkuaskia... kännissä tosin ehkä.
PoistaEn tiedä pystyykö näyttely noin viemään mihinkään tai tehdä kiertonäyttelyksi, mutta ehkä museolaiset lukevat tätä ja voin toki sinnekin tuon ajatuksen ilmiantaa. Kyllähän esim. Berliinin istituutti tai jotkut laitokset keskemmällä voisivat pitää vaikka seminaarin aiheesta. Tuo julkaisu on muuten sekä suomeksi että toinen versio saksaksi/englanniksi, joten niitä voi tilata museolta/Arktikumilta. Se sisältää muistaakseni kaikki ne näyttelyn tekstit, paljon myös lainauksia.