Kuva löytyy mm. Luulajan yliopiston kokoelmista. |
Olin taas maanantaina puhumassa Norrbottenin läänin
maaherrasta, Ragnar Lassinantista, tällä kertaa Rovaniemen kaupunginkirjaston Lappia-osastolla. Jos ette tiedä, niin Norrbottenin lääni sijaitsee Ruotsissa
ja Rovaniemi taas on Lapin läänin pääkaupunki Suomen puolella. Aiemmin puhuin
hänestä Haaparannalla järjestetyssä seminaarissa. Esitelmä avasi kirjaston Rajatonta Pohjoiskalottia koskevan
luentosarjan. Otsikon kysymyksen minulle esitti Pohjolan Sanomien toimittaja.
Kaiken lukemani ja kuulemani perusteella on ainakin pakko fanittaa Ragnar
Lassinanttia, sillä siinä oli mies, joka eli kuten saarnasi tai saarnasi kuten
eli. Hän toimi itse ja toimillaan oli esimerkkinä monille muille. Tänä vuonna
on Lassinantin syntymästä kulunut 100 vuotta ja sen vuoksi on järjestetty
Pohjoiskalotilla, lähinnä Suomessa ja Ruotsissa, lukuisia tapahtumia, joissa
Ragnar Lassinantti on pääosassa.
Syntymävuoden lisäksi Lassinantista on tullut erittäin
ajankohtainen tänä vuonna, sillä mielestäni hän ja hänen elämänsä ja ideansa tulevat hyvin
esille myös siinä, kun tämän rajattoman rajan yli Torniolaaksossa – Lassinantin
ajama asia – on saapunut paljon pakolaisia. Sama raja oli yksi maailmanpolitiikan keskipisteistä esimerkiksi vuonna 1809, jolloin raja Suomen sodan
jälkeen vedettiin pitkin väylää, myöhemmin ensimmäisessä ja toisessa
maailmansodassa sekä taas Lapin sodan aikana, jolloin pakolaiset Suomesta
pääsivät turvaan Ruotsiin ja taas takaisin. Rajaton raja on ollut tärkeässä
osassa myös joppauksen eli salakuljetuksen kulta-aikoina, jolloin siitä ei niin
kauheasti haluttu puhua, mutta joka on nyt taas – Lapin sodan ja evakossa olon
lisäksi – tullut osaksi alueen ja sen sukujen kulttuuriperinnöksi. Rajaton väylä tai rajaton raja oli myös Ragnar
Lassinantin idea ja sitä hän eläessään ja toimissaan edisti. Oikeastaan jo hänen
syntymänsä viitoitti sitä. Siinä byrokratia ja inhimillisyys rajalla
näyttelivät suurta roolia ja myöhemmin myös näyttivät Lassinantille, että mihin
suuntaan väylää tai rajaa tuli kehittää; siis rajattomaan suuntaan. Näin kätilöt pääsisivät yli rajan lyhyintä reittiä ja suomenkielistä kirjallisuutta sai(si) lainata myös Ruotsin kirjastoista.
Lähtökohta Ragnar Lassinantin sekä poliittiselle että
virkauralle on nähtävissä hänen halussaan kehittää rajayhteistyötä. Poliitikkona
Lassinantti sai myös kritiikkiä osakseen ja osa tästä tuli siitä, että hän oli
rajoja ylittävä sekä puheessa että teoissa ja kielipoliittisesti halusi
parantaa paikallisen suomen asemaa. ”Onko meille tullut maanpetturi eduskuntaan”
kysyttiin Lassinantin tärkeän kielipoliittisen puheen jälkeen Norbottens
Kuriren -lehdessä vuonna 1957. Pohjoismainen yhteistyö ei ollut kaikkien
mieleen erityisesti ruotsinkielisessä Tornionlaaksossa, ei ainakaan osalle sen
väestöä. Suomen kieli ei ollut silloin – eikä oikein mielestäni nytkään – kovin
arvostetussa asemassa huolimatta siitä, kuinka paljon sitä käytettiin ja
käytetään arjessa. Eihän suomella tai meänkielellä ole juuri näkyvyyttä esimerkiksi
julkisessa tilassa Ruotsin puolella vieläkään. Toki Ruotsin kouluhallitus antoi
1950-luvun loppupuolella (1958?) ohjeen, ettei suomenkielisiä lapsia saanut
kieltää puhumasta suomea (tai meänkieltä) koulussa eikä asuntolassa. Tosin
pahin oli jo ehtinyt tapahtua silloin ja kielellinen assimilaatio alkoi olla
laajaa nuorten ikäpolvien keskuudessa.
Ragnarille Tornionlaakso oli kotiseutu eikä hänellä
ollut siinä mitään erottavaa rajaa. Tällä hetkellä hänen rooli näkyy ennen
kaikkea siinä, miten hän aikoinaan antoi paikallisen leiman yhteistyölle yli
rajan. Työssään ja toimissaan Lassinantti korosti aina sitä, miten
taloudellinen yhteistyö on kautta aikojen lyönyt leimansa ihmisten
kanssakäymiselle välittämättä joesta muodostuneesta rajasta. Hänelle rajaa ei
ollut, vaan yhteinen Tornionlaakso, joka oli vanhaa kulttuuriseutua ja
ihmisillä oli tarve olla vuorovaikutuksessa toisiin ihmisiin. Siitä on sanottu
muodostuneen pohjoismaisen yhteistyön perusta. Rajajoeksi tulleesta joesta
syntyneet ongelmat pyrittiin välttämään ja vältettiin eikä välitetty etelän
kotkotuksista: ”Sole ko muutama lakia ja asetuksia… jo se alkaa käyttää.” Lupa
taidettiin pyytää usein jälkikäteen ja asiat pyrittiin tekemään, kuten ne ovat
tänne aina sopineet.
Lassinantti oli aikoinaan näkyvä hahmo rajan
molemmilla puolilla, puolusti suomen kieltä ja rajayhteistyötä. Hänellä oli
voimakas idea rajattomasta Pohjoiskalotista. Hänet tunnettiin hyvin
Rovaniemellä, jossa hän oli myös usein nähty vieras ja puhuja erilaisissa tilaisuuksissa.
Hän myös hankki Lapin yliopiston kirjastoon noin 8 000 nidettä ja antoi
myös kaupunginkirjastolle paljon ostovinkkejä. Hän ehti nähdä Lapin yliopiston
perustamisen, mutta ei yhtään sen promootiota, joten hän ei ehtinyt tulla Lapin
yliopiston kunniatohtoriksi – toki Oulun, Luulajan ja Uumajan yliopistoissa hän
oli kunniatohtori. Hänen Pohjoiskalotti-ohjelmiaan kuunneltiin pitkin Lappia.
Mistä
saataisiin vastaava tyyppi tänään?
Toivotaan, että ”Ragnarin raation" perustaja ja pohjoismaisen yhteistyön kannattaja ei tehnyt turhaa työtä ja että jatkossakin löytyisi samalla tavalla asiasta innostuneita esimerkillisiä työn jatkajia.
VastaaPoistaSiispä, hakemus sisään, tällainen työpaikka olisi nyt auki:-)
Toki radiossa muualla löytyy jatkajia, mutta meänkieli kituu, sillä kielitaito on hypännyt ainakin yhden, jos ei kahta sukupolvea yli. Suomi ja meänkieli eivät oikein näy julkisessa tilassa esim. Haaparannalla, jota sanotaan kuiten ruotsin suomalaisimmaksi kaupungiksi. Ei saisi korostaa kielirajaa, vaan pyrkiä madaltamaan ja hävittämään sitä. Mutta se tarkoittaa myös sitä, että Suomen puolella puhuttais myös ruotsia.
Poista