Ennen kuluvan kesän helteitä - ne helteet olivat jossain muualla kuin
Suomen rajojen sisällä - tein lyhyen työmatkan Kittilään, sillä minut
pyydettiin puhumaan museoviikon tapahtumaan Reidar Särestöniemen taidemuseoon. Kevättulva
oli juuri taittunut, joten Ounasjoki ei tulvinut aivan museoon asti, vaikka sen
keväisen korkea vesi virtasi vauhdilla. Lisää vettä toi myös keväinen sade.
Museoviikon teemaksi oli valittu kestävä kehitys, jolla tarkoitetaan
sellaista kehitystä, joka tyydyttää
nykyhetken tarpeet viemättä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tyydyttää
omia tarpeitaan. Sen peruselementiksi ovat muotoutuneet ekologinen,
taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys. Kestävän kehityksen
tavoitteet tähtäävät siihen, että ihmiset oppivat elämään sopusoinnussa luonnon
ja toistensa kanssa ja ihmistoiminnan sopeutetaan ympäristön kanto- ja
uusiutumiskykyyn. Näitä käsitteitä avasikin museonjohtaja Anne Koskamo
tilaisuuden aluksi. Annen ja minun puheen jälkeen – esitelmän nimeksi olin
valinnut Paikallisuus ja paikalliset museot asukkaiden voimavarana – ääneen pääsivät
Rauni Yrttiahon johdattelemina kittiläläiset kuorot ja Mandoliinimiesten yhtye esittäen paikallista ohjelmaa. Lisäksi
osa kävijöistä ehti muistella sekä itse taiteilijaa että omia käyntejään
Särestössä. Toki jo ennen tätä museon kahviossa esiteltiin uudet kahvion poppanat,
jotka hienosti heijastivat ikkunasta näkyvät joen värejä.
Tänä vuonna vietetään Särestössä kaksinkertaista juhlavuotta, sillä
Reidarin syntymästä tuli 14.5. kuluneeksi 90 vuotta ja Särestöniemi-museon
avaamisesta kesällä 30 vuotta. Itse olin säätiön toiminnassa mukana 1980-luvun
lopulla ollessani entisessä elämässäni töissä Kittilässä. Särestö oli silloin –
heti Reidarin kuoleman jälkeen – kittiläläisille tärkeä paikka, niin tärkeä,
että saatiin aikaa museo ja museosäätiö.
Mikä siis on Särestön merkitys paikallisten ihmisten identiteetille?
Entä minkälainen rooli on sillä, että Kittilästä on syntynyt niin monta
erinomaista kuvataiteilijaa, joiden museoissa ja gallerioissa voi käydä. Onko
sen taustalla esimerkin voima; Einari Junttila ja Reidar Särestöniemi
etunenässä?
Mielestäni Vanhan
Särestön – taiteilijan synnyinkodin – puolella on nähtävissä monia esimerkkejä
näistä kestävän kehityksen lajeista. Reidar itsekin toimissaan ja taiteessaan
kantoi huolta tästä ja se näkee siinä, mistä ja miten hänen taulunsa kertovat. Reidar
tunsi huolta luonnon puolesta, vaikka hänen hiilijalanjälki – nykyajan
käsittein mitattuna olikin suuri vapaa-ajan lennoissa, sillä hän tykkäsi
matkustaa erityisesti arktisilla alueilla. Reidarin innoittajana toimivat Lapin
luonto, mytologia, tarinat ja uskomukset. Luonto oli erittäin tärkeä Reidarille
ja hän otti taiteessaan myös kantaa sen puolesta. Hän maalasi niin ahdistusta
ja surua luonnon puolesta kuin myös omasta elämästään.
Särestöniemen taidemuseo on taidemuseona myös paikallinen museo, joka on
toki tärkeä myös paikan ulkopuolisille henkilöille, sillä Reidar Särestöniemi
tunnetaaan Kittilän, Lapin ja Suomen ulkopuolella hyvin. Itse törmäsin häneen viime
helmikuussa pitäessäni esitelmää Norrbottenin läänin maaherra Ragnar
Lassinantti-päivillä. Lassinantti oli Reidarin hyvä ystävä, hän kävi usein
Särestössä, joka ei silloin vielä ollut museo, ja hänen onnittelupuhe Reidarin
taiteilijaprofessuurista löytyy mm. museon arkistosta. Särestö on
kittiläläisille erilainen paikkana, kuin mitä se oli vaikkapa UKK:lle, sillä presidentti
halusi esitellä Särestön vierailleen eksoottisena ja pohjoisena.
Paikallisena museona Särestölle on tärkeää juuri paikallisuus
ja paikallishistoria. Sen taustalla on rakkaus kotiseutuun ja paikkaan. Miksi
Reidar palasi tänne Helsingistä ja silloisesta Leningradista sekä matkoilta? Tämä kotiseuturakkaus on ollut tärkeässä
osassa meillä Suomessa aina 1800-luvun lopulta ja sitä täällä Kittilässä eri
tavalla tosin edustaa mm. taideseura Staalo ja kuorot.
Paikallismuseoille kuuluvat samat museolaissa säädetyt
perustehtävät kuin muillekin: kulttuuri- ja luonnonperinnön tallentaminen,
säilyttäminen ja tutkiminen, opetus, näyttely- ja julkaisutoiminta,
tiedottaminen, tuotteistaminen jne. Myös kahvila ja museokauppa on oltava. Museoiden
toimintatavat ovat monipuolisia ja erikoistuminen mahdollista, vaikka museon
tärkeimpiä ja näkyvämpiä toimintamuotoina ovat tietysti näyttelyt.
Tärkeä osa
paikallismuseoita on tietysti paikallisen historian levittäminen ja
tuotteistaminen myös museota laajemmalle, sillä vain pieni vähemmistö käy
museossa. Toiseksi myös museon tunnettavuus kasvaa ja sen imago muuttuu
positiivisemmaksi. Virtuaalinen saavutettavuus on siis tullut yhä tärkeämmäksi
osaksi museon toimintaa. Kuitenkin museoita ajatellessa tulee ensin mieleen
museon fyysinen olemus ja näyttelyt; ei netti, vaikka nettinäyttelyt
lisääntyvät.
Ihmiset hakevat ja saavat
merkityksiä paikallisuudesta ja paikallishistoriasta. Paikallishistoria on kiinteä osa
paikallismuseoiden ja eri yhdistysten työtä ja toiminnan tapoja. Tämän suhteen on
hyvä kääntää toisinpäin, sillä paikallishistoria antaa paikallismuseoille ja
yhdistyksille merkityksiä ja oikeutuksen olemassaoloon. Miksi paikallismuseo on
perustettu? Paikallismuseot ovat itse osa paikallishistoriaa. Tärkeää on se
miten ja miksi historiaa käsitellään niin kuin sitä käsitellään ja mitä museot
ja yhdistykset saavat siitä itselleen. Museot palvelevat ihmisiä, mutta mitä
kävijät, erityisesti eri tavoin olevat paikalliset saavat tästä? Vahvistavatko
museot heidän identiteettiä?
Mutta mitä muuta museot ovat? Ne eivät ole vain tiedonvälityskanava,
vaan tärkeitä siinä miten ne auttavat ihmisiä kohtaamaan menneen ja
suunnittelemaan tulevaisuutta. Kun käy Särestöniemessä, se herättää tunteita ja
auttaa ymmärtämään ympäröivää maailmaa. Parhaimmillaan museot ovat kansallinen
voimavara ja kollektiivinen muisti. Ne tuovat esille yhteiskunnan arvoja ja
rakenteita. Museoihin kerätty ja dokumentoitu perinne on arvokasta ja tämä
tieto on nähty niin arvokkaaksi, että se säilytetään. Näin paikallismuseot herättävät
vieraissaan paikallisylpeyttä. (Heinonen
& Lahti 2001, 272.) Vieraiden museokäynnit ovat merkityksellisiä
kokemuksia, sillä museot tuovat esiin omaa ja paikkakunnan historiaa. Näin
kävijöiden identiteetti ja paikkaan kuuluminen saavat vahvistusta entisestään.
Paikallishistorian merkitys museoille voi muodostua
pienistäkin asioista. Kyse voi olla rakennuksesta, jossa museo sijaitsee tai
vaikka aiheesta, jota museo käsittelee. Museon perustajat ovat kokeneet sen
tärkeäksi tavaksi tuoda esimerkiksi kotiseututietoisuutta tai paikallisuutta.
Jolleivät he kokisi sitä merkittäväksi, eivät he myöskään tekisi tätä työtä. Miksi
tämä museo on niin tärkeä? Kertooko se jostain muustakin kuin Reidar
Särestöniemen taiteesta? Mistä?
Museologian professori ja
Kotiseutuliiton puheenjohtaja Janne Vilkuna määrittelee paikallismuseon
tehtäviksi kerätä ja esitellä niin kaukomenneisyyttä, lähimenneisyyttä kuin
nykyaikaakin. Museoiden tehtävänä on myös saada ihmiset ymmärtämään, että ennen
heitä ja heidän jälkeensä tulee ihmisiä eikä kukaan elä tyhjiössä. Museon
merkityksenä on juuri yhteyden luomisen ihmisten ja nykyajan välille. Museon
tulisi antaa juuret paikallisille ihmisille ja saada heidät tuntemaan itsensä
osaksi tätä jatkumoa menneestä nykyhetken kautta tulevaan. Tämän Vilkuna kokee
onnistuvan, jos museolla on suuri näkyvyys paikallisille. Yhteistyöllä museon
ja paikallisten asukkaiden kanssa on merkitystä ja sen on museonjohtaja Anne Koskamo
aloittanut uudelleen vahvistaen museon roolia monin tavoin paikallisille
asukkaille, avannut ovia monella tavalla. Yhteistoiminta on tässä avainasemassa.
(Vilkuna 1995, 10, 14.)
Ilman asiakkaita ei ole
toimivia museoita. Nopeutuva globalisaatio, maassamuutto ym. prosessit lisäävät
paikallisuuden merkitystä niin yksilöille kuin yhteiskunnassa laajemminkin.
Museoilla on merkitystä niin yksilöille kuin yhteiskunnalle. Ne kertovat menneisyydestä,
tästä päivästä kuin tulevaisuudestakin monin tavoin. Niiden vaikutusta
paikalliselle identiteetille ei saa
väheksyä.
Vas. museojohtaja Anne Koskamol, kultturisihteeri Marika Salminen ja taiteilija Reijo Raekallio sekä Lasse Lompolo. |
Kittilän tyttäret laulavat. |
Tämä tilaisuus pidettiin vaaran päällä sijaitsevassa
ateljeessa. Tilaisuuden jälkeen ehdin vielä käydä galleriassa, jossa oli aiemmin
tänä vuonna ripustettu 90-vuotisjuhlanäyttely Olen karhu, olen kevään
lempeä tuuli, olen pan – Reidar Särestöniemen arktisen maailman ilmestykset. Näyttely
loi kuvaa Reidarista taiteilijana, hänen sisimmästään ja vahvasta suhteestaan
ympäröivään maailmaan.
Särestöniemen taidemuseo koostuu sekä traditionaalista peräpohjalaista
rakennustyyliä edustavasta vanhasta Särestön tilasta että Raili ja Reima
Pietilän eri aikoina suunnittelemista uusista rakennuksista: galleria, ateljee
ja kahvio. Ne muodostavat hienon kokonaisuuden yhdessä, sillä niissä
sekoittuvat hienosti vanha ja uusi. Kittiläläisten kannattaisi käydä Särestössä
useammin ja tuoda sinne vieraitaan. Harvasta kunnasta löytyy tällainen
vierailukohde kuin Särestöniemen taidemuseo! Ja sinne pääsee myös museokortilla.
(Ylläoleva on Särestössä pitämäni esitelmän alkuosa. Esitelmässäni hyödynsin tässä myös meidän graduntekijä Anna Vesannon graduesitelmää.)
Kiitos!
VastaaPoistaOle hyvä! Kittilälehdessä (löytyy netistä) oli silloin toukokuun lopussa isohko juttu tästä tapahtumasta ja jossain ilmais-mainoslehdessä myös.
Poista