Kornimpaakin touhua on Taatsin seita viime vuosina nähnyt. Muutama vuosi sitten Leviltä järjestettiin matkailijoille retkiä seidalle, jossa paikallinen, itsensä "Shamaaniksi" ilmoittanut yrittäjä suoritti matkailijolle Lapinkasteen. Tätä todistivat kaksi vierastani, jotka matkallaan Lompolosta Utsjoelle kävivät myös ihailemassa Taatsin seitaa. Sain heiltä käyttööni muutaman kuvan, joista yksi kertokoon tapahtumasta:
Kiitos Riitta ja Matti R. kuvista! |
Mutta tässä tarkoitukseni oli kertoa Taatsin seidasta, yhdestä Lapin tärkeimmistä pyhistä paikoista. Ja kun Taatsin seidalle saapuu, niin ymmärtää hyvin, miksi juuri tämä paikka on valittu:
Taatsijärvi. |
Taatsin seita alhaalta päin. |
Taatsin seita on ollut tärkeä palvontapaikka, jonne on tultu uhraamaan kauempaakin. Taatsin seidalle on uhrattu peuroja ja myöhemmin poroja ja myös kalaa. Kuten Tiina Äikäs väitöskirjassaan Rantakiviltä tuntureille – Pyhät paikat saamelaisten rituaalisessa maisemassa tiivistää, pyhät paikat ovat liittyneet maisemaan, joka on ollut ihmisten aktiivisen toiminnan näyttämönä:
Ihmiset eivät kokeneet pyhyyttä ja rituaalista toimintaa irrallaan arjesta, vaan ne liittyivät useisiin nykyään arkisiksi koettuihin askareisiin, kuten ravinnon hankintaan ja asumiseen. Toisaalta toiminta pyhillä paikoilla ei koostunut ainoastaan uhrauksista, minkä osoituksena ovat seidat, joilta ei arkeologisten tutkimusten yhteydessä löydetty uhraukseen viittaavaa aineistoa.
Vaikka luulöydöt loppuvatkin 1600-luvulla, ei tämä tarkoita sitä, että pyhät paikat olisi hylätty tuolloin. Suullinen perinne kertoo uhrausten jatkuneen vielä 1900-luvulla ja nykyäänkin seidoille jätetään muun muassa kolikoita ja alkoholia. Seidat ovat saaneet uusia merkityksiä turistien ja uuspakanoiden vieraillessa paikoilla, mutta ne ovat yhä merkityksellisiä myös paikallisille
Näin on kyse myös Taatsin seidan kohdalla; sinne on jätetty kolikoita ja siellä vierailevat niin paikalliset kuin matkailijat, joista yhden ryhmän käynnistä tuo LeviNyt-lehden artikkeli kertoo. Paikallisille Taatsin seidan merkitys on siinä, että se on tärkeä osa paikallista kulttuuriperintöä kertoen alueen aimmiesta asukkaista, heidän elämästään sekä laajemmin alueen historiasta. Sen hyödyntäminen matkailukäyttöön vaatii kuitenkin sensitiivisyyttä ja matkailun eettisten ja kulttuurisesti kestävän kehityksen periaatteiden kunnioittamista.
Taatsin seita on myös esiintynyt Arto Paasilinnan Jäniksen vuosi-romaaniin pohjautuvassa elokuvassa (1977, Risto Jarvan ohjaus).
Melkein jo suren etukäteen, miten Taatsin seidalle käy. Kohdellaanko sitä oikein, jos siitä tulee tunnetumpi nähtävyys, kuka valvoo!!
VastaaPoistaHei, missä päivän havainto?
Kyllä se seita pitää siitä huolen, että sitä kohdellaan kunnolla. Se on sitä paitsi aika huonon tien päässä, joten ei kaikki jaksa mennä sinne.
PoistaUnohdin päivän havainnon, muistan seuraavalla kerralla.
Helena, joka käyttää toista konetta