Kymmenen vuotta äskettäin
täyttänyt Sarka-museo, Loimaalla sijaitseva (suomalaisen) maatalouden
erikoismuseo, juhli syntymäpäiviään tekemällä uuden perusnäyttelyn. Oikeastaan
on aika mielenkiintoista, että tällainen erikoismuseo – maatalous on vanha ja
tärkeä elinkeino Suomessa – on vasta näin nuori, mutta sen paikka Loimaan
peltoaukeilla on sijaintinsa puolesta osuva maatalousmuseolle. Päärakennuksen
lisäksi museolla on nykyään pihapiirissä mm. muutama lato, joiden takana on
kesäisin kanoja, lampaita ja pari sikaa, jotka käyntimme aikana lepäilivät
olkien alla. Ladoista löytyi myös lapsia kiinnostavia esineitä, kuten
puujalkoja ja säkkihyppelyyn säkkejä.
Historia on myös tulkintoja ja
monenlaisia tulkintoja ja valintoja on pitänyt tehdä uutta perusnäyttelyä
tehtäessä. Näyttely kertoo tarinan maatalouden
ajasta. Miten sen tarinan erilaiset
kävijät tulkitsevat, onkin sitten toinen juttu riippuen kävijästä ja katsojasta.
Tässä perusnäyttely on sama kaikille ja kaikenikäisille kävijöille, vaikka se
kokonaisuutena vaikuttaakin enemmän
koululuokille tehdyltä. Myös pienemmät lapset oli näyttelyssä otettu hyvin
huomioon; heille oli mm. siellä täällä omia ”taikapusseja”, joita pääsi
kokeilemaan tai leikkuupuimurin hyttiin
ohjailemaan puintia. Mukanamme olleet
lapset (vanhempi juuri 7 täyttänyt) viihtyivät siellä erinomaisesti.
Itse perusnäyttely oli suuri
täyttäen ison salin melkein kokonaan; oikealle puolelle oli jäänyt/jätetty tyhjää
tilaa ja näyttelyseinäkkeisiin oli kiinnitetty kuvia näyttelyn rakentamisessa.
Kuvista näki miten hauskaa näyttelyn rakentajille on ollut ja miten suuri
urakka työ on ollut.
Perusnäyttely oli kronologinen
kertomus maatalouden historiasta Suomessa maatalouden alkuvaiheista aina 2000-luvulle.
Kronologian lisäksi näyttely oli jaettu aikakausien mukaisiin teemoihin, joita
olivat vaikkapa maanjaot, torpparit, lisätyöt, maitotalous, metsätyöt, sota,
hevonen ja koneistaminen jne. Näyttelyssä oli hyödynnetty esineiden ja
rakennettujen kopioiden (esimerkiksi hieno mylly) lisäksi paljon valokuvia, multimediaa,
liikkuvaa kuvaa, ääntä, pienoismalleja ja kerrontaa sekä tietokoneruutuja,
joita pääsi itse näppäilemään. Osat
olivat mielenkiintoisia aikamatkoja, ja niihin tutustuessa sai aikaa kulumaan. Viime
aikojen kehityksen esilletuonti oli tehty ilman hervottoman suuria
maatalouskoneita, jotka kokonsa puolesta olisivat ongelma näyttelyssä. Tekstejä
oli suomeksi paljon ja muut kielet eli ruotsi ja englanti oli ratkaistu
pienillä irrallisilla läpysköillä. Miksihän
tekstejä oli käytetty niin paljon eikä niitä oltu korvattu tai näyttelyyn ei
oltu liitetty lainattavaa audioguidea? Tai
miksei ole tehty kännykkäsovellusta, joita näkee myös museoissa? Näin
näyttelyn teemoihin voisi palata vielä kotona, sillä niitä kaikkia ei millään
jaksanut katsoa tarkasti eikä tekstejä lukea näyttelyssä. (Enkä itse jaksanut niistä
kaikista ottaa kuvia, vaikka se olisikin ollut helppoa.)
Kun miettii näyttelyä ja
toisaalta maatalouden historiaa Suomessa, niin näyttely antoi siitä yhtenäisen
ja kronologisen kuvan ilman ekologisia tai alueellisia eroja. Sosiaaliset erot
olivat hyvin esitetty. Idän ja lännen erot tulivat esille ”sivulauseessa”
puhuttaessa lännen kovista leivistä (kuvassa oli leipähäkkejä) ja idän
pehmeästä leivästä ja piirakoista. Mutta mistä tämä johtui saattoi jäädä
epäselväksi, jos siihen edes kiinnitti huomiota. Etelän ja pohjoisen eroja ei
juuri tullut esille kuin pohjoisen osalta tyhjinä karttaruutuina. Sikäläinen
maatalous on toki aivan erilaista kuin Loimaan seudun pelloilla tai muualla
Etelä-Suomessa.
Toinen maailmansota ja siitä
selviäminen ja Karjalan evakoiden asuttaminen maaseudulle tulivat hyvin esille
näyttelyssä. Nämä poikkeusajat olivat iso osa näyttelyn kertomaa menestystarinaa,
sillä katkaisihan sota myös maatalouden kehittymisen. Se puolestaan lähtee sodan
jälkeen uuteen nousuun, mutta katkeaa kun syntyy voivuoria, liikaväestöä jne. Nainen oli saanut äänen kertoakseen miten
ihanaa oli päästä vihdoin omaan taloon. Myös 1950-luvun tyyppikeittiönurkkaus
oli näyttelyssä. Kertoiko se siitä, että naisten työpaikka oli siellä vai mistä?
Sukupuolten asema maataloudessa olisi viime vuosikymmeniltä kaivannut syvempää
näkyvyyttä – näyttelyn lopussahan oli vielä mies puettuna työvaatteisiin. Näyttelyyn valitut sivuelinkeinot (metsätalous
ja hevonen) kuuluivat miehisiin sfääreihin.
Kun ajattelee maataloutta, niin
kuluvana vuonna on maatalouden saralla (!) tapahtunut yksi suuri mieliinpainuva
tapahtuma eli mielenosoituksenomainen traktorimarssi Senaatintorille, jolla
haluttiin kiinnittää huomio maatalouden huonoon taloudelliseen tilanteeseen ja
EU-tukien älyttömään myöhästymiseen. Sarka-museon näyttelyssä EU:iin
liittyminen ja maatalouden asema siellä oli kuitenkin esitetty osana näyttelyn
kertomaa menestystarinaa, jonka rivien välistä ehkä saattoi lukea myös niistä
onnettomammista maataloustarinoista, joita on ollut lehdissä tai lähipiirissä.
Toki maatalouden keskittyminen ja tilakokojen suurentuminen tulivat näyttelyn
lopussa esille, mutta missä olivat esimerkiksi sukupolven vaihdokseen liittyvät
ongelmat, vaikeudet löytää nuoria viljelijöitä tai tilojen konkurssit. Ongelmista huolimatta näyttelyssä aurinko
paistoi ja vilja tuleentui.
Näyttely on aina valinta. Yhtä
tärkeää kuin mitä on otettu mukaan, on myös se, mitä siitä on jätetty tai mistä
näkökulmasta asiat kerrotaan. Ne ovat kompromissien tekoa, mutta myös tietoisia
valintoja. Nyt perusnäyttelyn kertoma aikamatka antaa erinomaisen kuvan osasta
maatalouden aikaa, mutta osan ja erityisesti jotkut Suomen alueista se jättää
tästä pois. Toivottavasti näyttelyä täydennetään pian julkaisuilla tai
erikoisnäyttelyillä, jotta perusnäyttelyn antama kuva saisi enemmän sävyjä. Ehkä seuraavalla kerralla siitä löytääkin ihan
eri asioita kuin ensimmäisellä käynnillä, sillä hyvä näyttely kestää useita
käyntikertoja.
Nyt nostalagiaa, mutta aiemmin toisille täyttä työtä ja arkea. |
Maitoa keräävät tankkiautot syrjäyttivät nuo "romanttiset" maitolaiturit niin nopeasti, että sitä tuskin tajusi. Maataloudesta en nyt paljoakaan tiedä, mutta suurtahan pitää kaiken olla kannattaakseen(?), sikalat ja navetat ovat kuin tehtaita. Hyvä, kun museo on huomioinut lapsetkin, aina yhtä otollisen yleisön.
VastaaPoistaLapset viihtyvät tuolla hyvin, sekä näyttelyssä että erillisellä lapsipihalla ja eläimiä katsomassa. Mutta aikuisilla sitten voi olla kriittisiä kysymyksiä enemmän... Liikaa kompromisseja!
VastaaPoista