Tuuliselta Islannin saarelta siirrytään nyt
pikaisesti lämpimän Volgan rannalle, Kazaniin, jossa vietetään kesäkuussa
tataarien kesäjuhlaa, Sabantuita ja jonne kuvan tataarityttö toivottaa tervetulleeksi. Kevättyöt ja -kylvöt on saatu tehtyä, joten
on aikaa juhlia ja tavata tuttuja. Monet muutkin Volgan varret kansat, kuten
vaikkapa marit, pitävät tähän aikaan omia juhliaan. Mareilla juhlan nimi on
nykyän Peledesh Pajrem, kukkajuhla, joka alunperin oli nimeltään mariksi aurajuhla.
Aurajuhla on myös Sabantuin alkuperäinen nimi, tataarien turkinsukulaisella kielellä
Saban bäyräme (Сабан бәйрәме). Olimme Kazanissa SIEF:n Ritual Year -kongressissa, jonka retki suuntautui
tällä kertaa ensin historiallisesti merkittävään ja Venäjän ortodokseille
tärkeään paikkaan, Svijaskin saarelle, ja sitten seuraamaan Sabantuin viettoa
eräässä pienessä kylässä lähellä Kazania. Svijaskissa oli useita kirkkoja,
luostari ja myös muutama vuosi sitten pystytetty muistomerkki “vankileirien
saaristossa” kärsineille ja kadonneille, sillä saari toimi samalla tavalla kuin
Solovetsk Vienenmerellä. Kirkkoja korjattiin ja niissä oli käyntihetkelläkin
palveluksia, joten emme päässeet niihin sisälle. Kazanista olen kirjoittanut täällä.
Muistomerkki vangituille ja kuolleille. |
Svijaski. |
Sabantyita on kongressissa saamiemme tietojen mukaan
vietetty jo 600-luvulla, jolloin se oli maanviljelijöiden juhla, joka levisi
myöhemmin vietetäväksi myös kaupungeissa. Alussa Sabantui juhlisti juuri kesän
alkua ja sitä on vietetty ennen kuin islam levisi tuonne – aivan vastaavasti
Peledesh pajremin alku oli marien omassa uskonnossa. Neuvostovallan aikana
Sabantuista tuli tataarien maallinen juhla.
Sabantuin vieton seuraamiseksi kongressin järjestäjät olivat sopineet,
että voimme seurata eräässä kylässä vietettävää juhlaa ja tämän vuoksi meitä
oli vastaanottamassa sekä kyläpäällikkö että opas, joka kertoi Sabantuin
vietosta. Lyhyen opastuksen jälkeen kiertelimme mäkisellä niityllä olevalla
juhlapaikalla jonkun aikaa ja seurasimme avajaismenoja, musiikkiesityksiä ja
kilpailuja.
Yksi päätapahtuma oli perinteinen painikilpailu, köräs, jossa meidän aikana kilpaili
nuoria poikia, joten tämä oli vasta kilpailun alkua. Kilpailijoiden ikä nousi
kilpailun jatkuessa. Lisäksi juhla-areenalla oli mm. kiipeilypuu, jossa monet
koettivat onneaan. Yleisö istuskeli paikallaan, näytti tapaavan tuttuja tai
kävi paikalle pystytetyissä “ravintoloissa” tai ostamassa markkinatavaraa,
kiinalaista rihkamaa, kuten tuuliviirejä, ilmapalloja tai leluja. Uskonto näkyi
lähinnä perinteiden noudattamisessa, ei niinkään arjessa, tai ei se ainakaan
meidän silmiimme juuri Kazanissa tai täällä osunut. Meno näytti aika tavalla samanlaiselta
kuin marien kukkajuhlassa, Peledesh Pajremissa.
Musiikkiesityksiä emme ehtineet kauaa seurata sillä lähdimme reilun
tunnin kuluttua lounaspaikkaan ja sieltä takaisin Kazaniin.
Lämminhenkiset juhlat ainakin hauskoista tilannekuvista päätellen. Nuo mummot valkoisine huiveineen, naiset vihreine hulmuavine pukuineen ja tuo hieno kirjailtu perinnehattu saivat hymyn huulille. Kiitos, kun sai olla mukana juhlimassa.
VastaaPoistaNe vaikuttivat todella sellaisilta paikallisjuhlilta ja muistuttivat marien vastaavanlaisia juhlia. Mukava ilma ja grilliruokaa ja juomia saattoi ostaa paikan päältä. Siellä oli aika kuuma tuolloin.
Poista