Olin talvella käymässä
Varsovassa, mutta matkan pääasiallisin syy oli yhden kaverin pyöreät synttärit,
vaikka tutustuimme luonnollisesti myös kaupungin nähtävyyksiin. Tällä porukalla
olemme matkustaneet ennenkin, sillä tutustuimme aikoinaan Novosibirskin Akatemiakaupungissa
kielikursseilla. Sen jälkeen olemme matkustaneet mm. Altailla, Kiinassa, Lena-joella ja
tietysti Euroopassa. Kaikki meistä eivät asu Suomessa, joten matkakohteet
valitaan myös tämä näkökulma huomioon ottaen. Joka tapauksessa Varsova valikoitui
matkakohteeksi myös tämän Polinin eli
Puolan juutalaisten historiasta kertovan museon ansiosta.
Tämä puolanjuutalaisten
historiasta kertova museo on nähtävyys sekä ulkoa että sisältä. Se sijaitsee keskellä
puistoa, toisen maailmansodan aikaisen gheton alueella ja sen lähellä sijaitsee
mm. juutalaisgheton muistomerkki. Museoon mennään sisälle ”repeämän” kautta ja
tämä kuvassa näkyvä repeämä on saanut monenlaisia tulkintoja.
Museon aulan sisältä. (kuva Wikipedia commons) |
Rakennuksesta oli
kansainvälinen arkkitehtikilpailu, jonka voitti arkkitehtitoimisto Lahdelma
& Mahlamäki – mukana oli mm. Berliinin juutalaismuseon suunnittelija, maailmankuulu
arkkitehti Daniel Liebeskind -
ja rakennuksen suunnitteli arkkitehti Rainer Mahlamäki.
Museorakennus on saanut paljon kansainvälistä kunniaa ja se voitti vuonna 2014
ensimmäisen arkkitehtuurin Finlandia-palkinnon. Museo valittiin myös kuluneena
talvena 2016 vuoden eurooppalaiseksi museoksi; tämän valinnan teki Euroopan museofoorumi.
Hankimme netin kautta liput
tietylle päivälle ja ajankohdalle. Tuolloin talvella museossa ei ollut suurta
tungosta, tosin koululuokkia oli silloinkin, mutta sesonkiaikana ennakkoliput
ovat varmasti tarpeen. Näyttelytekstit olivat sekä puolaksi että englanniksi,
mutta mukaan saattoi vuokrata myös audioguiden, mikä oli mielestäni tosi hyvä ratkaisu.
Museon ohjeissa kehotetaan varaamaan pari-kolme tuntia aikaa ja ainakin sen
verran meiltä meni näyttelyssä. Samoin varotettiin myös pienten lasten tuomista
holokaustista kertovaan näyttelyn osaan.
Polin on
valoisa ja valtava museo. Sen kellarikerroksessa sijaitsevien näyttelytilojen
pinta-ala on 4 500 neliömetriä. Näyttely on kronologinen kertomus puolanjuutalaisten tuhatvuotisesta matkasta aivan nykypäiviin asti. On sanottu,
että Polin edustaa uudenlaista
lähestymistapaa juutalaisuuteen painotuksen ollessa nimenomaan
puolanjuutalaisten elämässä ja puolalaisten ja juutalaisten 1000 vuotta
kestäneessä yhteiselossa, josta holokaust ja Varsovan ghetto ovat vain yksi,
toki tärkeä osa. Näyttely on jaettu kahdeksaan kronologisesti etenevään
galleriaan. Näyttely alkaa heti portaiden jälkeen sijoitetulla runollisella metsällä,
jossa voi myös kuunnella linnunlaulua. Täällä kävijä kuulee legendasta, jonka
mukaan juutalaiset metsään saapuessaan kuulivat sanan Polin, joka kuulosti
samalta kuin ”lepää täällä” hebreaksi eli tänne kannatti jäädä. Polin
tarkoittaa myös Puolaa.
Näyttelyn eri galleriat ovat
seuraavat (nimet ja vuosiluvut ovat museon oppaasta) : 1) Metsä, 2) Ensimmäiset
kohtaamiset (960-1500), 3) Paradisus Iudaeorum (1569-1648), 4) Juutalainen
kaupunki (1648-1772), 5) Modernisaation kohtaaminen (1772-1914), 6) Juutalaisella
kadulla (1918-1939), 7) Holokaust (1939-1845) ja 8) Sodanjälkeiset vuodet
(1944-). Näyttelyissä on hyödynnetty modernia tekniikkaa monipuolisesti. Asiakokonaisuuksista
saa lisätietoja mm. erilaisten kosketusnäyttöjen avulla. Kaikkea ei tarvitse
eikä voikaan lukea, katsoa tai kuunnella, mutta kerronnassa käytetyt
yksittäisten ihmisten tarinat vievät usein mukanaan. Ja koska näyttely oli
kronologinen, kävijä tiesi usein mikä häntä seuraavaksi odottaa – erityisesti
holokaust ja sen ihmiskohtalot. Paradisus Iudaoerum osasto kertoo
Puolan-Liettuan valtakunnassa 1500-luvulla eläneiden juutalaisten suhteellisen
turvatusta elämästä, joten tätä aikakautta esittelevä osakin on nimetty
paratiisiksi. Tällöin juutalaisia muualta Länsi-Euroopasta pakeni vainoja Puolaan.
Myöhäiskeskiajan elämää havainnollistamaan on puolestaan rakennettu puolikkaan
huoneen kokoinen pienoismalli ja 1600-luvun kylän katseenvangitsijaksi on tehty
synagogan upea sisäkatto. 1900-luvun alun juutalaiskortteliin pääsee kävelemään
itse rekonstruoidulla kadunpätkällä. Tämän jälkeen kronologisessa näyttelyssä
seuraava olikin holokaust, jota kävijä osasi jo odottaa. Se oli kuitenkin vain
osa, todella traaginen ja tärkeä osa näyttelyä, jota seurasivat sodanjälkeiset
vuodet.
Näyttelyiden kustannusarvio on erään tiedon
mukaan 50 miljoonaa euroa. Näyttelyä on ollut tekemässä valtava liuta ihmisiä, ja näyttelyryhmässä pääkuraattorina on toiminut (performanssitutkimuksen emerita) professori
Barbara Kirshenblatt-Gimblett, joka on myös näyttelyoppaan, Polin – 1000 Years History of Polish Jews,
toinen toimittaja. Esipuheessaan, jonka hän on nimittänyt historian
teatteriksi, Kirshenblatt-Gimblett
kertoo näyttelyn ja museon syntyhistoriasta – tuhatvuotisen matkan tarina oli
ennen museota – ja syistä miksi näyttely on saanut tuon muodon.
Näin valtavasta museonäyttelystä on vaikea sanoa
mitään kattavaa, mutta kyseessä on mielestäni yksi parhaista (kulttuurihistoriallisista) museoista, joissa
olen viime vuosina käynyt. Polin-museota
voi toki verrata Berliinin juutalaismuseoon, jonka on sanottu kuvaavan myös
Liebeskindin arkkitehtuurin avulla juutalaisten painajaista ja se pyrkii
järkyttämään ja havahduttamaan, kun taas Polin
on tekijänsä Mahlamäen sanoin uudenlainen, valoisa, eheyttävä ja tulevaisuuteen
suuntaava juutalaismuseo. Sellaisen kuvan se myös antoi. Miten hyvä kokemus oli
myös tutustua näyttelyyn, jonka kokoamisessa ei nähtävästi raha ole merkinnyt
liian ahtaita rajoja ja näyttelyn tekijät ovat olleet asiantuntijoita.
Museoon voi tutustua etukäteen tai käymättä Varsovassa esimerkiksi tällä virtuaalikierroksella.
****
Jo lauantaina
kävimme Varsovan vanhassa kaupungissa ja törmäsimme varmaan 15 000 ihmistä
käsittävään mielenosoituskulkueeseen, joka vastusti valtaan päässyttä Laki ja oikeus
-puoluetta, jonka sanottiin toimivan vastoin demokratiaa ja perustuslakia.
Lähtöpäivänä ehdimme käydä myös paljon EU-rahaa saaneessa Fredrik Chopinin museossa. Monessa kerroksessa toimiva museo oli kyllä tarkoitettu
“heavyusereille” ja se sisälsi paljon tekniikkaa, josta koululaiset näyttivät
pitävän todella paljon. Erilaisia kappaleita saattoi kuunnella lukemattomissa
kohdissa, niitä saattoi “soittaa” itse (Liztille kuuluneella pianolla) ja
saattoi jopa tanssahdella joidenkin kappaleiden tahtiin. Ehkä vähemmän rahaa
olisi säästänyt kävijöitä, sillä mielestäni näyttelyn laatijoilla oli ollut
selvästi liikaa rahaa käytössään ja homma oli ikäänkuin “lähtenyt lapasesta”. Ja nähtävästi ahkerasta käytöstä johtuen osa teknisistä hienouksista olikin käyntikerralla poissa käytöstä.
PS. museossa sai ottaa kuvia, mutta näette parempia kuvia (kuin minun) museon sivuilta ja tuosta virtuaalikierroksen kuvista saa myös hyvän vaikutelman.
Hienolta kuulostaa, pitäis joskus lähteä Varsovaan, en ole ikinä käynyt.
VastaaPoistaKannattaa ainakin jo tuon museon takia. Ihan erilainen kuin Berliinin. Toki vanha kaupunkikin oli ihan kiva ja Puolassa on halpaa.
PoistaOlen kyllä käynyt juutalaismuseoissa, mielenkiintoisia ovat nekin olleet ja tärkeitä kertoessaan kaikista kauheuksista. Tärkeää on myös katsoa eteenpäin,joten hieno ajatus tuo "eheyttävä ja tulevaisuuteen suuntaava" tämän tyyppisestä museosta puhuttaessa.
VastaaPoistaIhana tuo runollinen metsä legendoineen!
Se oli hieno aloitus se metsä! En tiedä olisiko sekin tuossa museon kotisivulla esittelyssä. Oli parhaita museoita, joissa olen koskaan käynyt - tai niin ainakin tuntui. Katsotaan minkälaisia museoita tästä (pää)kaupungista löytyy, siis johon tulin tänään illalla!
Poista