Tämän kirjoituksen piti ilmestyä jo yli viikko sitten. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan...
Palasin pääsiäislomalta Rovaniemellä pidetyn seminaarin Hävitty ja hävitetty, kielletty, unohdettu muistettu kautta. Sen ohjelma löytyy täältä. Seminaarin järjesti Feeniks - Taide ja kulttuuri osana Lapin sodan jälkeistä henkistä ja materiaalista jälleenrakennusta -projekti, jota johtaa Lapin yliopiston kulttuurihistorian professori Marja Tuominen. Seminaarijulisteen kuvan on piirtänyt Ruotsissa evakossa parakkikoulua käynyt oppilas. Opettajalla on ylläään turkki ja jalassaan nutukkaat, koska sisällä oli kylmää. Ja siitä kertoo myös taivutettava verbi. Kuvan piirtänyt nainen osallistui seminaariin ja kertoi meille muillekin tarkemmin omista kokemuksistaan.
Ensi vuonna
tulee kuluneeksi 70 vuotta Lapin sodan ja Lapin evakon alkamisesta. Syksyllä
1944 saksalaisjoukot vetäytyessään tuhosivat lähes koko Lapin infrasturktuurin
ja rakennuskannan. Aineellisten tuhojen lisäksi Lappi koki myös mentaalisen ja
kulttuurisen katastrofin. Evakosta - joko Ruotsista tai Pohjanmaalta -
palanneet joutuivat aloittamaan elämänsä täysin alusta. Sodan jälkeen alkoi
niin aineellinen kuin kulttuurinen ja mentaalinen jälleenrakentaminen, jonka massiivisuutta - eikä sen aiheuttamaa traumaa - ole etelässä aina tajuttu. Tätä
ajanjaksoa tutkitaan tässä erittäin tärkeässä ja mielekiintoisessa
monitieteisessä hankkeessa.
Kaksipäiväisen
seminaarin ensimmäisen päivän esitelmiä yhdistivät mm. aineistot, joina
käytettiin lasten tekemiä piirustuksia ja kouluaineita tai valokuvia tai
rajan olemus, sen rakentaminen ja häivyttäminen. Visuaaliset aineistot
tarjoavat myös erilaisen näkökulman. Esitelmistä sai vastauksia mm. seuraaviin
kysymyksiin: Miten lapset kokivat aikusten maailman tai miten kansakunnan
rakentaminen näkyi lasten töissä (Anniina Koivurova ja Päivi Granö)? Mitä
Oikaraisessa asuneen taiteilijapariskunnan,valokuvaaja Matti Saanion
valokuvaraportit Suomen Kuvalehdessä kertoivat sodanjälkeisestä Lapista (Mervi Autti) ja
mitä tekstiilitaiteilija Elsa Montell-Saanion elämäntyö merkitsi (Heli
Tuovinen)? Tai mitä lukuisista eri arkistoissa olevista saamelaiskuvista
voidaan lukea, kun kuvat palautetaan alkuperäiseen ympäristöön (Veli-Pekka
Lehtola)? Tai miten ortodoksinen kirkko ja seurakunnat jälleenrakennettiin Lapissa
(Marja Tuominen)?
Myös toisen
päivän esitelmiä on erittäin vaikea tiivistää muutamaan virkkeeseen. Näissä
käsiteltiin mm. lasten paikkaa yhteiskunnallisessa kriisissä (Marianne Junila)
ja yleensä lasten kokemuksia, kasvua ja koulunkäyntiä sota- ja
jälleenrakentamisaikana (Tiina Harjumaa, Nadja Soudunsaari ja Merja
Paksuniemi).
(Lappilaisten)
naisten ja saksalaisten sotilaiden suhde on ollut suosittu aihe viime aikoina
kirjallisuudessa (mm. Dora Dora ja Kätilö) ja tätä lähestyi Nina Sääskilahti
esitelmässään Lapin sota ja muistamisen haaste. Miten sama ikoninen kuva
kiertää ja siirtyy teoksesta ja mediasta toiseen? Miksi taas tämä naisia
syyllistävä puhetapa tulee esille? Kaunokirjallisuus tuottaa muistia ja siihen
sekoittuu omakohtaisia muistoja ja mitkä muistin elementit
institutionaalistuvat ja mitkä eivät? Tämä - kuten muutkin esitelmät - herätti
vilkasta keskustelua. Elina Armisen esitelmässä oltiin sodan ja
jälleenrakentamisajan jäljillä Timo K. Mukan teoksissa, erityisesti romaanissa Laulu
Sipirjan lapsista ja Koiran kuoleman novelleissa. Niissä näkyy
sodan aineellisten jälkien ja sodan muiston selvittämisen lisäksi myös uuden
arvomaailman etsiminen.
Lapin
jälleenrakennusajalle merkittävä ja vielä näkyvä osa on vesistönrakentaminen.
Veera Kinnusen esitelmässä kuulijoiden eteen tuotiin taivaalta tipahtanut kylä,
sillä Auttiin rakennettiin Pirttikosken voimalaitos ja sen ympärille syntyi
kokonaan uusi kylä. Muistitieto on suosittu tutkimusaineisto ja joskus sitä
käytetään positivistisesti ja sille halutaan tueksi esimerkiksi virallisia
tilastoja arkistoista. Ehkä osaksi tämän vuoksi Kirsi-Maria Hytönen otti
esitelmässään rauhan paluun vaikutuksista naisten palkkatyöön esille myös muistitietotutkimuksen metodisia kysymyksiä. Kirsi-Maria käyttää tutkimuksessaan muistelukerrontaa ja on rakentanut oman
tutkimusaineiston useiden arkistojen aineistoista. Kiinnostava väitöskirja
tulossa! Täältä voi lukea lisää.
Kahden
päivän tiiviin seminaarin jälkeen ehdin onneksi vielä käväistä Lapin maakuntamuseossa katsomassa heidän uuden
näyttelyn ja hieman uusittua perusnäyttelyä. Perusnäyttelyä oli täydennetty
suosituksi osoittautuneella Lapin sodasta kertovalla osuudella. Muutamaan
vitriiniin oli huolellisesti valittu sodan eri puolista kertovia esineitä ja valokuvia. Tätä
täydensivät kolmella kielellä olevat tekstit.
Kokonaan
uusi näyttely AJATONTA – Aallon arkkitehtuuria Rovaniemellä -näyttely
esittelee Alvar Aallon Rovaniemen tuotantoa. Se mikä tässä näyttelyssä on
erittäin kiinnostavaa, on sen toinen osa, joka kertoo Aallon suunnittelemine
rakennusten käyttäjien näkemyksiä ja kokemuksia, jotka on kerätty
haastatteluilla ja kyselyillä. Se avaa erilaisen ja täydentävän näkökulman
Aallon tuotantoon antaen tilaa myös kriittisille kommenteille. Valitettavasti
en ehtinyt käydä tiedekeskus Pilkkeessä
enkä Korundissa. Ensi kerralla sitten. Kiitokset
Hannalle opastuksesta ja Päiville kyydistä! Ja tietysti erityisesti
Marjalle ja Merville seminaarista.
Hieno artikkeli!
VastaaPoistaKiitos, seminaarin aihe on tosi tärkeä.
PoistaOn ollut ennen aika vähän tietoa tuosta Lapin historiasta, mutta luettuani Kätilön ja Dora Doran olen alkanut vähän enemmän ymmärtämään ja miettimään sitä historiaa.
VastaaPoistaMuitakin romaaneja on, suosittelen muuten Timo K. Mukkaa seuraavaksi.
PoistaJa taas niin mielenkiintoisia asioita. Kiitos, kun jaat näkemääsi ja kuulemaasi meille lukijoille. Linkin kautta kävin Pilkkeessä, PuuTubessa ja Korundissa, katselin lasten piirustuksia ja lopuksi mietin, että olisi lähdettävä kirjastosta hakemaan Timo K. Mukan teoksia, jotka luin joskus kauan sitten. Ne kiehtoivat silloin, nyt "aikuisempana" saisin niistä varmaan vielä enemmän. Nyt menen kuuntelemaan TÄNNE, mitä hänestä on joskus sanottu.
VastaaPoistaMinua harmitti, että en ehtinyt käydä Pilkkeessä enkä Korundissa, olen toki aiemmin käynyt taidemuseossa. Menen normaalisti aina Rovaniemen yli tai ohi käymättä missään.
PoistaMinunkin pitäs lukea Mukkaa uudestaan, ja miten nuorena kirjoitti ne teoksensa!
Hyvä tosiaan kun viitsit ja ehdit kirjoitella tänne. Suomessa on niin valtavasti kaikkea mielenkiintoista.
VastaaPoistapaskeriville
Niin on, mutta nyt on ollut sellainen työputki, että ei ehdi. Toivottavasti se kohta helpottaa. Ja tännekin tulee kunnon kevät, kuten siellä sinun seudullasi nähtävästi on vai joko on kesä?
PoistaKiitos tästä mahtavasta artikkelista! Olit ensimmäinen, keneltä kuulin tästä seminaarista - and that is counted :) Kiitos! KatariinaGranat
VastaaPoistaKiitos! Tästä ei tainnut olla paikallisissa aviiseissa mitään? Radiossa oli juttu, mutta jos sitä ei satu kuulemhan eikä nettisivuilla vieraile, niin siinä se.
PoistaVaikealta näyttää kesän tulo Lyonin seudulle, kunhan tulisi edes kevät. Puut ja pensaat tosin kukkii, mutta muutamaa aurinkoista päivää lukuunottamatta on ollut kylmää, harmaata ja sateista. Huomiseksi luvassa kuitenkin kohtalaista, mikä onkin hyvä värikkäiden ranskalaisten vappukulkueiden seuraamista ajatellen. Nykyisessä taloustilanteessa on luvassa paljon punaista ja melua (ehkä tyhjästäkin?).
VastaaPoistaKesää odotellessa paskeriville
Vai niin sielläkin. Nyt täällä on hieman lämpimämpää, mutta vappuna kai oli kolea sää, itse olin lahden takana. Vappupuheista ei mulla ole yhtään tietoa...
Poista