Tämä vuosi on julistettu
Reidar-100 vuodeksi eli tänä vuonna tulee kuluneeksi 100 vuotta professori Reidar Särestöniemen syntymästä Kittilän Kaukosessa. Sen
kunniaksi tänä vuonna on viidessä eri museossa yhteensä kuusi Särestöniemen näyttelyä.
Kävin niistä nyt Särestöniemen taidemuseon ensimmäisessä näyttelyssä, joka
koostuu yksityiskokoelmissa olleista tauluista. Näyttely vaihtuu kesäkuussa,
jolloin tulee taas uusi kattaus tauluja. Muita tällä hetkellä avoimia
näyttelyjä on Rovaniemen Korundissa ja Helsingissä Didrichsenin taidemuseossa,
jossa Reidar piti myös usein yksityisnäyttelyitään. Tämä olikin suhteellisen
ainoa ”eteläisen” Suomen museo tai galleria, jossa Reidar piti näyttelyjä, sillä
Suomen taidepiirit eivät oikein pitäneet hänen tauluistaan – syitä oli monia,
kuten kateus, taulujen kovat hinnat, muyyttisyys joka myi ja ”naistenlehtikuuluisuus”.
Esimerkiksi äskettäin Helsingin Sanomissa kaksi taidekriitikkoa ihmettelivät,
että ” mikä ihmisiä vetää yhä edelleen Särestöniemen hehkuvien pohjoisten näkyjen
äärelle?” Ainakaan toinen näistä ei nostaisi Särestöniemeä mestarien joukkoon. Ehkä
hän oli nähnyt niitä väärennöksiä, joita tehtailtiin myös Särestöniemen töistä.
Mutta jonot Didrichsenin näyttelyyn jatkuvat, sillä Särestöniemen taulut kiinnostavat
ihmisiä.
Reidar oli ammattitaiteilija, joka
opiskeli 1947–1952 ensin Suomen taideakatemiassa Helsingissä ja myöhemmin
1956−1959 Ilja Repin -instituutissa silloisessa Leningradissa. Opintoja varten
hän keräsi rahaa mm. tekemällä metsätöitä. Käsittääkseni hän oli ensimmäinen,
jos ei ensimmäisiä suomalaisia taideopiskelijoita sodan jälkeen Leningradissa.
Täällä hän pystyi tutustumaan kaupungin mahtaviin taidekokoelmiin ja taiteeseen
tutustumista hän jatkoi myöhemmin monilla matkoillaan.
Reidar oli luonnonsuojelija niin
omassa elämässään kuin taiteessaan. Tämä luontoyhteys on esillä myös näissä
hänen juhlavuoden näyttelyissä, sillä töissä näkyy hänen vahva samaistuminensa
ympäröivään luontoon. Usein tauluista välittyy selvästi hätähuuto luonnon
puolesta. Se tulee esille myös taulujen nimistä, kuten ”On aika herätä”.
Näyttelyissä on nähtävänä niin
herkkää luonnonkuvausta kuin mystiikkaa, symboleja ja hehkuvia värejä. Hänen
värikkäät teoksensa koskettavat kävijöitä yhä uudelleen, sillä niissä näkyy
Reidarin motto: ”Kaiken tahdon sanoa värinä”. Se todella näkyy erityisesti
hänen suosikkivuodenaikaa kevättä kuvaavissa tauluissa, kuten ”Kevät hehkuu”
tai ”Särestön kevät”. Niissä näkyvät kevään tulon värit tai myöhemmin kesän
kukat kuten suopursut ja hillankukat tai syksyn ruskan värit.
Taiteilijana Särestöniemi löysi
värit luonnosta tutkimalla jäkälää ja sammalta, katselemalla kiviä ja puita.
Näin taulujen värien sävyt löytyvät samanlaisina luonnosta. Tauluissa on
kuvattuna myös monia eläimiä, kuten riekko, ilves, susi ja karhu, jotka
symboloivat Reidarille tärkeitä asioita. Eläinten avulla hän on kertonut oman
elämänsä ja ympäröivän maailman iloja ja suruja. Riekko kuvaa taiteilijan
haurautta ja herkkiä puolia. Susi ja ilves olivat vainottuja eläimiä, joista
maksettiin tapporahaa. Meillä pohjoisessa pässiä kutsutaan jaaraksi, joten taivaanjaara
eli yhdistelmä pässistä ja taivaanvuohesta esiintyy myös Reidarin tauluissa.
Taivaanjaara kertoo rakastumisesta, josta myös viiksekkäät karhut tai hylkeet
kertoivat. Taulussa ”Kielto ja kaipaus” syleilevät karhut kertovat taiteilijan
rakkaudesta runoilija Yrjö Kaijärveen, joka kuoli 1971.
Miksi pidän niin Särestöniemen
maalauksista johtuu siitä, että niissä näkyy niin hyvin hänen maailmansa, jossa
joki, tunturit, metsä ja jänkä olivat hänelle koteja. Ne ovat koteja myös
monille meille, jotka tulemme samoilta seuduilta. Reidarin tauluissa näkyy
hänen pohjoiset juurensa ja asuinympäristönsä. Niiden katsomiseen ei kyllästy.
Särestön ohi virtaa Ounasjoki, joka suojeltiin valjastamiselta 1983 Ounasjokilailla, mutta sitä Reidar ei valitettavasti ehtinyt nähdä. Hän oli lupautunut Ounasjokisoudun suojelijaksi 1981, mutta menehtyi yllättäen sitä ennen. Itse olin juuri silloin interraililla, jolloin kotiin tultuani kuulin suru-uutisen. Uhka Ounasjoen valjastamisesta pelotti Särestöniemeä. Lapin jokien valjastamisesta kertoo jo hänen taulunsa ”Lapinkylä jää tekojärven alle”. Toivottavasti Ounasjoki jatkaa edelleen virtaamistaan ja säästyy sitä uhkaavilta kaivoshankkeilta.
Kuva täältä: https://suomijazz.com/levyarviot/2019/02/andersson-ake-honkanen-antero-reidarin-sahkoiset-kuvat/attachment/reidar/ |
Reidarin juhlavuonna on paljon
muitakin tapahtumia. Hänestä on julkaistu ainakin kaksi kirjaa. Korundin ja
Särestöniemi-museon näyttelyjen yhteydessä on ilmestynyt hänen teoksia ja hänen
maailmaansa esittelevä julkaisu Kaiken
tahdon sanoa värinä. Noora Vaarala on kirjoittanut teoksen Sarviini puhkeaa lehti. Ihmeellinen Reidar
Särestöniemi, jossa keskitytään Reidarin elämänkerran lisäksi erityisesti
hänen saamaansa vastaanottoon ja seksuaaliseen suuntautumiseen. Pohditaan myös miksei Reidar ole tullut sateenkaariliikkeessä homoikonia. Myös Kittilän
kunta järjestää tapahtumia Särestöniemi-museossa.
Kiitos tästä! Hienoa lukea Särestöniemestä hänen kotiseutunsa näkövinkkelistä. Täytyy ehdottomasti käydä ainakin tuolla Didrichsenillä, kun näyttelykin näyttää olevan auki vielä pitkän aikaa. Kiitos vinkistä!
VastaaPoista