Todistin viime viikonloppuna jälleen sitä,
miten paikka ja kotiseutu kytkeytyvät monin tavoin yhteen. Olen nimittäin jäsen
yhdessä viime vuosina yleistyneissä facebook-ryhmissä, jotka kietoutuvat jonkin
paikan ympärille ja siitä kertoviin muistoihin. Niissä esitetään kuvia,
tavataan virtuaalisesti entisiä ja uusia tuttuja, kerrataan tarinoita,
historiaa ja muistoja, jotka liittyvät juuri siihen paikkaan. Ne ovat joskus
yksilöllisiä, toisinaan kollektivisia, mutta melko yhteistä niille on myös
niiden nostalginen luonne. Tämä ryhmä on Kittilä kotikuntamme, jonka
puuhanaiset järjestivät tapaamisen jo toisen kerran pääkaupunkiseudulle.
Tuonne kokoontuneet ihmiset todistavat omalta
osaltaan sitä, miten osalle meistä oma arki ja elämä ovat kansainvälistyneet tai
muuttuneet monipaikkaisiksi lisääntyneen liikkuvuuden vuoksi. Ihmisten,
ilmiöiden ja asioiden liikkuvuus alueiden rajojen ja identiteettien yli tai
poikki on lisääntynyt kaikkialla, joten ei voida enää lähteä ajatuksesta,
että kulttuuri on vain yhteen paikkaan sidottua. Samoin ei voida ottaa
annettuna myöskään sitä, että ihmiset olisivat sitoutuneet vain yhteen
paikkaan ja näin yhteen kotiseutuun. Tämä ei suinkaan merkitse, etteikö ihmisillä olisi enää mitään yhteistä keskenään ja että paikka
menettäisi merkityksensä. Paikallisesti eletty elämä ei myöskään lopu,
vaan siitä syntyy uusia muotoja, versioita ja mahdollisuuksia. Paikkaa ei
tulisi käsittää pelkästään fyysiseksi tai yhtenäiseksi, erilliseksi ja
vakiintuneeksi, vaan ajatella sitä toimintatilojen kohtaamispaikkana,
yhteyksien ja suhteiden, vaikutteiden ja liikkeiden tietynlaisena
kietoutumispaikkana. (Gupta & Ferguson 2002; Massey 2003.) Paikallinen
yhteisyys voi olla kuviteltua, imaginaarista, eikä se edellytä sitä, että
ihmiset elävät toistensa välittömässä läheisyydessä, tuntevat toisensa
ja ovat toistensa kanssa tekemisissä, kuten Benedict Anderson on jo 1983
todennut.
Kuten paikka, niin myös kotiseutu on
monimuotoinen käsite. Se käsitetään lyhyesti paikaksi, josta ollaan kotoisin
tai joka tunnetaan kodiksi. Järjestäytynyt kotiseututyö, josta esimerkkinä on
esimerkiksi Suomen Kotiseutuliitto, on osoitus kotiseudun voimasta. Samalla se kertoo myös muuttuneen maailman
lisäksi muuttuneista kokemuksista, sillä näin myös käsityksemme
paikasta ja sen mukana kotiseudusta ovat muuttuneet. Muuttunet käsitykset paikasta
eivät kuitenkaan ole vähentäneet kotiseudun merkitystä, vaan antaneet
käsityksille aivan uusia ulottuvuuksia. Enää ei ajatella ainoastaan ihmisen
syntymäpaikan tai myöhemmin asuinseudun olevan merkityksellisin paikka
kotiseudun määrittäjänä, vaan nykyään hyväksytään useiden, päällekkäisten
paikkojen tai kotiseutujen olemassaolo. Tänään puhutaankin monipaikkaisuudesta.
Tämä paikkojen
välisiin suhteisiin liittyvä monipaikkaisuus on ajankohtainen ja globaali
ilmiö, jota on sovellettu muun muassa matkailua, loma-asumista ja muita mobiileja
kulttuureja ja ilmiöitä tutkittaessa.
Monipaikkaisuus voidaan käsittää ihmisen
arkisia elinympäristöjä leimaavaksi, monien merkityksellisten paikkojen ja
niiden välillä tapahtuvan liikkumisen kokonaisuudeksi, joka on toistuvaa
siirtymistä paikasta toiseen. Yksi mahdollinen ja paljon käytetty tapa on
tarkastella monipaikkaisuutta toiminnallisen funktion perusteella, jolloin se
liitetään esimerkiksi asumiseen, työhön, vapaa-aikaan tai identiteettiin. (Johanna Rolshoven 2007; 2008) Monipaikkaisuuden voi ajatella olevan tänään
usein valittu strategia, joka samalla kertoo elämässä tehdyistä valinnoista ja
niiden taustoista. Se on strategia, jonka
avulla pikemminkin liitytään johonkin kuin etäännytään jostakin.
Tämä monipaikkaisuus sekä paikkojen ja
liikkuvuuden jatkumo ja verkostot voivat johtaa uudenlaisten
paikkaidentiteettien ja yhteisöllisten roolien syntymiseen, jotka kertovat
siirtymisestä perinteisistä tavoista käsitteellistä ihmisten suhde paikkoihin.
(Haukkala 2011.) Tämä haastaa myös aiemmat käsitteet ja näkökulmat, jotka
ovat olleet sidottuja yhteen paikkaan. Tästä oiva esimerkki on juuri kotiseutu,
joka näin on muuttunut elämäntavan muuttuessa monipaikkaiseksi ja nämä monet
virtuaaliset ryhmät, jollainen Kittilä kotikuntammekin on.
Tapaamisessa kuulimme lukuisia esimerkkejä monipaikkaisesta
kotiseudusta – toki sitä sanaa ei juuri kukaan käyttänyt – mökkeineen ja
matkoineen Kittilään, sillä tuskin kukaan tapaamisessa olleista oli siellä kirjoilla, vaan paikka oli muulla tavalla tärkeä. Osalle tässä ei kyse ollut synnyinpaikasta, vaan
myöhemmästä viipymisestä siellä. Aiemmin alueellinen tai paikallinen
identiteetti on ollut helppo ja selkeästi rajattavissa oleva tarkastelun
kohde, koska kulttuureja on pidetty paikallisina. Tämä johtui tavasta
hahmottaa niitä. Ihmisten identiteetit ymmärrettiin aikaisemmin vain yhteen
paikkaan ja yhteen kotiseutuun sidotuiksi. Tämä näkemys ei toimi nykyään,
koska ihmiset muuttavat eri syistä ja elävät miltei koko ajan liikkuvaa
elämää. Tapaamisesta yksi lähti kohti Jakartaa, toiset pääkaupungiseudulle tai kauemmaksi Etelä-Suomea, sinne missä työ tai perhe odottivat. Mökkipaikkakunta on yhtä tärkeä kuin työ- ja asuinseutu, tai
ihmisillä on useita paikkoja, joiden välisessä verkostossa he liikkuvat ja
toimivat.
Tapaamispaikaksi valitun tilan täytti vilkas puheensorina, vaikka monet eivät olleetkaan konkreettisesti tavanneet toisiaan aiemmin. Tapaamisessa tuli esille, miten jokaisella
meillä on omat käsityksemme kotiseudusta, synnyinpaikasta sekä siitä paikasta
missä nyt asumme ja työskentelemme. Joillekin ne ovat selviä asioita, joilla on
tärkeä roolinsa identiteetin konstruoinnissa. Monipaikkaisuuden
lähtökohtia ovat yhteinen tausta ja yhteiset kokemukset, jotka näkyvät myös
kotiseutua koskevissa käsityksissä. Niitä vaihdoimme viime viikonloppuna ja
niiden vaihtaminen jatkuu taas sekä virtuaalisesti facebookissa tai
konkreettisesti tapaamisissa, joita sovittiin myöhemmäksi.
PS. Tämä kirjoitus on lyhennetty ja muotoiltu
Kotiseutu 2016-vuosikirjassa olleesta kirjoituksestani. Sieltä löytyvät myös tarkemmat
viittaukset.
Viitteet:
Andersson,
Benedict 1983: Imagined communities. Reflections
on the Origin and Spread of Nationalism.
Verso,
London.
Gupta, Akhil & Ferguson, James 2002:
“Beyond ”Culture”: Space, Identity, and the Politics of Difference”. Jonathan
Xavier Inda & Renato Rosaldo (eds.): The Anthropology of Globalization. A Reader, 65–80. Blackwell
Publishers Ltd., Oxford.
Haukkala,
Teresa (toim.) 2011: Monipaikkaisuus – ilmiö ja tulevaisuus. Sitran
selvityksiä 14. Sitra, Helsinki.
Low, Setha M. & Lawrence-Züñiga,
Denise (eds.) 2003: The Anthropology of Space and Place. Locating Culture. Blackwell Publishing,
Oxford.
Massey, Doreen 2003: Paikan
käsitteellistäminen. Mikko Lehtonen & Olli Löytty (toim.): Erilaisuus,
51–84. Vastapaino, Tampere.
Rolshoven, Johanna 2007: The Temptations of the
Provinsional. Multilocality as a Way of Life. Ethnologia Europaea 37:1–2, 17–25.
——— 2008: Kultur-Bewegungen: Multilokalität
als Lebensweise in der Spätmoderne. Österreischische Zeitschrift für Volkskunde LXIII: 112.
Heimat-jutut ovatkin olleet aika tavalla esillä viime aikoina täälläkin päin.
VastaaPoistaSattui silmiin Heimat-näyttely Sveitsissä Zeughaus Lenzburgissa (Aaraun vieressä) aika hauskasti toteutettuna.
http://www.stapferhaus.ch/ausstellung sitten vasemmalla TOURNEE "1001 HEIMAT" sitten tekstissä 1001 heimat.ch josta tulee näkyviin maailmanpyörä, scrollaamalla saa esille kysymyksiä esim. Wie riecht Heimat? Wie schmeckt Heimat?...Näistä aukeaa mielenkiintoisia haastatteluja.
Hauskaa viikonvaihteen jatkoa paskeriville
Kiitos toivotuksista, olinkin juuri pari päivää pääkaupungissa. Kiitos myös tuosta näyttelyvinkistä, tarvitseekin ruveta skrollaamaan sitä, sillä se näyttää hauskalta. Nyt kun kuule Schwiizerdütschiä niin tulee niin ikävä Sveitsiin!
Poista