Rajan merkitys näkyy rajan asukkaille sekä hyvässä että
pahassa. Rajaa on pystytetty, purettu, häivytetty, pystytetty uudestaan ja
häivytetty erilaisin symbolein ja asetuksin, joskus eri aikaa, mutta joskus
myös samanaikaisesti. Kun raja vedettiin
pitkin Väylää siten, että Suensaari jäi rajan itäpuolelle, niin paikalliset
ihmiset eivät ensin pitäneet rajaa minään, vaan toimivat kuten ennenkin –
huolimatta uusista isännistä ja heidän haluista kontrolloida rajaa ja sen
ylittämistä. Se oli enemmän hallinnollinen raja myös asukkaille. Vähitellen
rajan merkitykset ovat vaihdelleet, sota-aikoina se on ollut suhteellisen
suljettu, mutta se avattiin nopeasti, kun Lapin asukkaiden piti päästä evakkoon
syksyllä 1944.
Olin
muutaman päivän rajalla, toisin sanoen Haaparannalla ja Torniossa. Ylitin tämän
rajattomaksi tai maailman rauhallisemmaksi rajaksi siteeratun rajan noina
päivinä monta kertaa ja keskustelin viime syksynä muuttuneista rajakäytänteistä
monen paikallisen ihmisen kanssa. Rajahan sai vaihteeksi uudet isännät viime
syksynä, sillä rajaa ja sen ylittäneitä ryhdyttiin valvomaan ja lännestä
tulleet turvapaikanhakijat saatettiin tyhjilleen jääneeseen koulurakennukseen
pystytettyyn yhdistelykeskukseen.
Rajalla vartioineet, paikallisia oloja länsirajalla tietämättömät rajavartijat
ja tulli pysäyttivät rajan ylittäneet autot ja ihmiset ja kyselivät keitä ja
millä asialla kulkijat ovat; paikallisten mukaan he tekivät kuulemma usein myös
sellaisia kysymyksiä, joita EU:n sisärajalla kulkijoilta ei saisi kysyä. Erityisesti Matkakeskuksesta Suomen puolelle
jatkaneet linja-autot otettiin tarkkaan kontrolliin. Toiset ottivat tarkastukset
– passi tai henkilöllisyystodistus piti olla aina mukana, mikäli ei halunnut
esimerkiksi sakkoja maksaa – normaalina, joskin hieman poikkeavana tekona,
toisia se harmitti tällä rajalla, jota oli totuttu jo pitkän ajan kulkemaan
miten ja mistä haluaa. Ei nähty mitään eroa rajan puolilla, vaan sen toisella
puolella sijaitsevat kaupat, liikkeet tai asiat olivat kuin ”omia”, joita oli
totuttu hyödyntämään.
Tämä turvapaikanhakijoiden vuoksi käynnistetty tehostettu
valvonta rajalla oli lähes ohi siellä käydessäni. Tästä oli tuolloin merkkinä
vain rajavartioston auto Rajalla-kauppakeskuksen takana olevalla yhteisellä
Victoriantorilla ja tullin auto Krannikadulla juuri rajan kohdalla. Ehkä
halusivat muistuttaa pelkillä autoilla olemassaolostaan. Varsinaista
rajaleikkiä siis.
Norbottenin läänin Torniolle lahjoittama Rajaleikki-patsas Victoriantorilla. Sen takana kaupungit yhdistävän Krannikadun vieressä Ruotsin tullin auto. |
Tämä
tehostunut valvonta ja joidenkin mielestä kontrolli EU:n sisärajalla peruttiin
turhana, sillä ulkopuolisten tulo oli miltei kokonaan loppunut tätä kautta. Suomen Tulli ilmoitti kuluneella viikolla
tehostavansa pysyvästi rajavalvontaa Torniossa, nähtävästi myös ylempänä väylän
varressa. Tällä tehostamisella tulli tarkoitti salakuljetuksen kuten huumeiden
ja myös nuuskan tarkempaa valvontaa. Syksyn aikana oli saatu kiinni myös noin
30 salakuljetusrikosta, joista osa oli törkeitä. Tämä Suomen länsiraja on myös
nuuskaraja, sillä nuuskaa ei saa valmistaa eikä myydä Suomessa, mutta sitä voi
tuoda Ruotsista omaan käyttöön tietyn määrän. Sitäkään ei saa siis tuoda
määrättömästi eikä myydä edes kaverille. Haaparannalla nuuska on hyvä
myyntiartikkeli, jota myydään mm. maailman suurimmaksi karkkikaupaksi
mainostetussa kaupassa ja nuuskaa varten on myös perustettu nuuskaliikkeitä.
Ehdin
vajaan viikon aikana tavata sekä entisiä että uusia haastateltavia sekä
tuttuja. Moni heistä otti puheeksi RKP:n puoluejohtaja Carl Hagströmin
ajatuksen yhteisestä Pohjoismaisesta kansalaisuudesta oman maan kansalaisuuden
lisäksi. Ajatusta pidettiin periaatteessa hyvänä ja erityisesti raja-alueella
sopivana, sillä siinä nähtiin paljon positiivisia seikkoja juuri esimerkiksi
tällaisena poikkeuksellisena aikana kuten viime syksynä ja talvena. Ehkä se
myös panisi lisää vauhtia Tornion ja Haaparannan viranhaltijoiden yhteistyöhön,
joka viime vuosina on hieman hidastunut. Jos suomen tai meänkielen taito
Haaparannan puolen viranhaltijoissa on vähentynyt, niin ei se ruotsin taito ole
Tornion viranhaltijoissa juuri parantunut tai lisääntynyt. Ehkä niitä yhteisiä kokouksiakin kannattaisi pitää ja etelästä muuttaneet viranhaltijat "opettaa" yhteistyöhön. Englanti
pohjoismaisena yhteistyökielenä on mielestäni huono asia, varsinkin kun tämän
viikon tietojen perusteella Haaparannan asema
Ruotsin suomalaisimpana kaupunkina vahvistuu entisestään – ainakin kun
katsoo koululaisten kielten osaamista ja taustaa. Suomen kielen asema Haaparannan julkisessa tilassa on melko mitätön. Suomen merkittävästä
asemasta – joissakin kouluissa jopa yli 60 % koululaisista – kaupungissa ei ole
suomenkielisiä luokkia, suomenkielisetä koulusta puhumattakaan. Kaupunkien yhteinen
kielikoulu on tietysti poikkeus.
Niin tämä maailma muuttuu, mutta siinä sinä vielä seisot idän ja lännen puolella samanaikaisesti:-) Katsotaan häipyykö täältäkin laivayhteys naapurikaupunkiin, olisi suuri harmi!
VastaaPoistaSeison ja lumi vähenee rajan itäpuolellakin! Toivottavasti laivayhteys ei häviä. Ja tuo raja pysyy vapaana kuten ennenkin.
VastaaPoista